Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Witaminy dla dzieci – jakie warto podawać?

Artykuł sponsorowany

Redakcja K. 2020-01-10 11:52
witaminy dla dzieci

W intensywnym okresie wzrostu organizm potrzebuje dostępu do dużej ilości składników odżywczych, makro- oraz mikroelementów, niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Do właściwego funkcjonowania narządów, konieczne jest dostarczanie im dodatkowych witamin, które nie zawsze mogą zostać przyswojone wraz z pokarmem.

W tym celu konieczna jest dodatkowa suplementacja preparatami witaminowymi dla dzieci. Warto jednak pamiętać o dopasowanych do potrzeb organizmu dawkach, gdyż zarówno nadmiar, jak i niedobór witamin mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Jakie witaminy dla dzieci należy więc podawać, aby zapewnić maluchom odpowiednie warunki do prawidłowego rozwoju?

Witaminy dla dzieci – leki czy suplementy?

Młody organizm wymaga ciągłego uzupełniania niedoborów witaminowych, które mogą się pojawić w intensywnym okresie wzrostu. Na rynku dostępnych jest wiele środków w formie rozpuszczalnych kapsułek, tabletek lub syropów o specjalnie skomponowanym składzie, odpowiednim dla dzieci w każdym wieku. Wybierając witaminy, należy przede wszystkim znać podział na leki i suplementy, aby dopasować preparat do potrzeb organizmu.
 
Leki są to substancje wykorzystywane do leczenia chorób lub ich profilaktyki, jeżeli zachodzą ku temu przesłanki zdrowotne. Zazwyczaj są one wydawane na receptę, a ich dawkowanie i przyjmowanie odbywa się pod ścisłą kontrolą lekarza. Witaminy również mogą być lekami, jeżeli mają być przyjmowane w znacznie podwyższonych dawkach ze względu na zalecenia medyczne. Często w ten sposób leczy się poważne niedobory witamin, stosując leki przepisane przez lekarza.
 
Suplementy również przyjmuje się w celu zdrowotnym, jednak stanowią one uzupełnienie prawidłowo zbilansowanej diety. Do tej grupy zaliczają się witaminy dla dzieci, których skład jest specjalnie opracowany tak, aby uzupełniał niedobory mogące powstać w wyniku szybkiego rozwoju młodego organizmu. Suplementy są bezpieczne, jeżeli stosuje się je zgodnie z rekomendacją producenta, nie przekraczając zalecanych dawek i dbając o zbilansowaną dietę. Wybierając preparaty dla dzieci, warto zwrócić uwagę, aby zawierały komplet niezbędnych elementów, jak w przypadku preparatów multiwitaminowych.

Niedobory witamin u dzieci – przyczyny, skutki i zapobieganie

Minerały i witaminy są związkami, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Ich niedobór może wywoływać skutki uboczne, które często są widoczne w spadku odporności i powstawaniu schorzeń wywołanych przez brak wystarczającej ilości witamin. Całkowity niedobór wybranej grupy określany jest mianem awitaminozy, natomiast tylko częściowy uznawany jest za hipowitaminozę, najczęściej spotykaną u dzieci.
 
Wśród przyczyn niedoborów można wyróżnić nieprawidłowo zbilansowaną dietę oraz zaburzenia wchłaniania w przewodzie pokarmowym, będące wynikiem niektórych chorób. Brak odpowiedniej ilości witaminy w okresie rozwoju dziecka, gdy organizm wykazuje większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze, również prowadzi do hipowitaminozy, dlatego tak ważna jest dodatkowa suplementacja. Skutki niedoboru poszczególnych witamin u dzieci dają swoiste objawy, charakterystyczne dla niewystarczającej ilości wybranych związków:
 

  • Witamina A – suchość oczu, wysypka skórna, zaburzenia widzenia.
  • Witamina B – problemy z koncentracją, bezsenność, spadek odporności, rany w okolicach twarzy i jamy ustnej, ogniska zapalne na skórze i błonach śluzowych.
  • Witamina C- szkorbut, zmiany na skórze, spadek odporności, przemęczenie, krwawienie z dziąseł.
  • Witamina D – zaparcia, opóźnienie ząbkowania, zaburzenia rozwoju fizycznego, krzywica, osłabienie kości, bóle stawów.
  • Witamina E – spadki odporności, apatia, problemy z koncentracją,
  • Witamina K – problemy z krzepliwością krwi i gojeniem ran, krwotoki.

 
Długotrwale utrzymujące się niedobory witamin mogą prowadzić do poważnych konsekwencji oraz zaburzeń w rozwoju dziecka. Wszelkie zmiany w zachowaniu dziecka oraz niepokojące symptomy należy skonsultować z lekarzem, aby wykluczyć inne przyczyny, niemające związku z brakiem odpowiedniej ilości witamin. Jedyną możliwością zapobiegania niedoborom jest urozmaicona dieta obfitująca w łatwo przyswajalne źródła witamin oraz dodatkowa suplementacja, stosowna do wieku i zapotrzebowania dziecka.
 

 

Jakich witamin potrzebuje Twoje dziecko – rola witamin i ich zapotrzebowanie

Młody człowiek, tak jak i dorosły, potrzebuje składników odżywczych. Zapotrzebowanie na nie zmienia się wraz z wiekiem, dlatego w przypadku znacznych niedoborów, dawkę powinien ustalać lekarz. Każda z witamin pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, dlatego tak znaczące jest dbanie o ich odpowiednią podaż. Za co odpowiadają poszczególne związki?

Witamina A

Występuje w postaci retinolu oraz beta-karotenu. Poprawia ogólną odporność, zapobiegając zakażeniom i stanom zapalnym w organizmie. Jest skuteczna w leczeniu kurzej ślepoty i chorób oczu. Dodatkowo korzystnie wpływa na regenerację błon śluzowych. Witamina A dla dzieci powinna być dostarczana głównie z pokarmem, gdyż jej przedawkowanie może być groźne dla zdrowia. Dzienne zapotrzebowanie może pokryć porcja soku pomidorowego lub gotowanej marchewki.

Witamina B

Związki z tej grupy odpowiadają za prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego. Dodatkowo pozytywnie wpływają na nastrój i psychikę, łagodząc stany obniżonej koncentracji. Witaminy B dla dzieci są potrzebne do właściwego rozwoju całego organizmu, gdyż są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania najważniejszych narządów, takich jak serce, mózg czy płuca. Witaminy z grupy B biorą udział w bardzo wielu procesach zachodzących w organizmie, dlatego trzeba szczególnie zwrócić uwagę na ich właściwą ilość. Dodatkowo komórki organizmu nie są w stanie samodzielnie syntezować witaminy B, a jedyną możliwością ich dostarczenia jest prawidłowa dieta i suplementacja. Dzienne zapotrzebowanie może pokryć porcja gotowanej wątróbki z chlebem pełnoziarnistym lub talerz brokułów gotowanych na parze z kaszą.

Witamina D

Jej zapotrzebowanie u najmłodszych jest dużo większe niż u dorosłych, gdyż witamina D odpowiada za prawidłowe wchłanianie fosforu i wapnia. Odpowiada za prawidłowy wzrost kości i rozwój układu kostnego. Dodatkowo pobudza szpik kostny do produkcji komórek odpornościowych i poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. Witamina D dla dzieci powinna być suplementowana w dawkach zalecanych przez lekarza, aby nie doprowadzić do nadmiarów. Witamina syntetyzuje się pod wpływem promieni słonecznych, a dodatkowo powinna być dostarczana w pokarmie (na przykład porcja tłustej ryby).

Witamina E

Bierze czynny udział w prawidłowym przepływie krwinek, zapobiegając skrzepom oraz regulując procesy krzepnięcia i gojenia się ran. Dodatkowo chroni przed wolnymi rodnikami, broniąc komórki przed uszkodzeniem. Witamina E dla dzieci jest niezbędna do prawidłowego rozwoju układu nerwowego i mięśniowego, poprawiając umiejętności motoryczne i psychofizyczne. Dzienne zapotrzebowanie może pokryć porcja tłustej ryby, brokułów lub soku porzeczkowego.

Witamina K

Odpowiada głównie za układ krwionośny, uszczelnia ściany żył i zapobiega ich kruchości. Dodatkowo odpowiada za procesy krzepnięcia krwi i ma działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Witamina K dla dzieci jest szczególnie ważna, ze względu na dopiero rozwijający się system naczyń krwionośnych, który wymaga dodatkowego wsparcia. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K może pokryć porcja szpinaku i zielone warzywa.

Mimo że niezbędne witaminy mogą zostać dostarczone wraz z pokarmem, to w przypadku dzieci warto zadbać o dodatkową suplementację. Skuteczne mogą okazać się preparaty multiwitaminowe, jednak przed rozpoczęciem kuracji konieczna jest wizyta u lekarza, który oceni faktyczne zapotrzebowanie i zdiagnozuje ewentualne niedobory witamin.

Naturalne źródła witamin

Minerały i witaminy, mimo że nie mają wartości energetycznej, to bez nich organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Wszelkie niedobory mogą się odbić na zdrowiu, co w przypadku dzieci może przynieść poważne konsekwencje w późniejszym rozwoju. Witaminy występują w naturalnej formie w wielu pokarmach, dlatego tak ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta, urozmaicona porcją warzyw i owoców. Najmłodsze dzieci często mają problemy z odpowiednim bilansem witaminowym, ze względu na złe nawyki żywieniowe oraz niemożność przyjmowania niektórych pokarmów we wczesnym okresie życia. Naturalne źródła witamin to przede wszystkim warzywa i owoce, które zawierają dużą ilość mikro i makroelementów. Dieta dziecka powinna zawierać jak najmniej przetworzoną żywność, bogatą w nabiał i produkty zbożowe, takie jak kasze, które, oprócz witamin, dostarczają organizmowi porcji minerałów.
 
Rodzice już od najmłodszych lat pociechy powinni zadbać o urozmaiconą dietę oraz naukę prawidłowych nawyków żywieniowych. Oprócz tego warto zdecydować się na dodatkową suplementację witamin, stosując dostępne preparaty dla dzieci. Występują one w formie smacznych żelków, napojów i pastylek, które są chętnie przyjmowane przez najmłodszych. Wśród naturalnych źródeł witamin można wymienić:
 

  • Witamina A – marchew, szpinak, zielony groszek, fasolka szparagowa, tłusty i półtłusty nabiał, morele i pomarańcze;
  • Witamina B – drób, ryby, nabiał, warzywa liściaste, kasze, jabłka, orzechy;
  • Witamina C – pomidor, brukselka, brokuły, truskawki, aronia, porzeczka, pomarańcze;
  • Witamina D – twaróg, mleko, tłuste ryby morskie, jajka, jogurty;
  • Witamina E – rośliny strączkowe, warzywa kapustne, jajka, kiełki;
  • Witamina K – zielone warzywa, kalafior, nabiał, soja, żółtka jaj.

 
Najmłodsze dzieci, które niechętnie jedzą warzywa i owoce, mogą je otrzymywać w formie przecierów lub świeżych soków. Ważne, aby zachęcać najmłodszych do spożywania pokarmów bogatych w witaminy, podając je w atrakcyjnej formie. Pomocne mogą w tym być zabawne talerzyki i miseczki oraz kolorowe potrawy złożone z różnych warzyw. Warto także przyzwyczaić dziecko do zdrowych przekąsek, zamieniając słodycze na porcję owoców czy naturalnego soku. Prawidłowa dieta w połączeniu z odpowiednią suplementacją zapewni maluchom odpowiednią dawkę witamin, które są gwarancją zdrowia i odpowiedniego rozwoju.
 
 
 

 


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów