Farmaceutka

Znajdź i zarezerwuj lek
w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Prawdziwa moc witaminy D

Witamina D

Niestety nasz kraj to nie południe Włoch czy Francji i klimat jest u nas bardzo kapryśny - ograniczając nasz dostęp do promieni słonecznych. Ilość dni z opadami deszczu (czyli z pełnym zachmurzeniem) wynosi w Polsce ok. 159. Dla porównania - „deszczowy” Londyn ma takich dni zaledwie 109. Zaskoczeni? Zapewne tak. Podobnie jednak jak nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak mało słońca do nas dociera, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak mało witaminy D powstaje w naszych organizmach. Substancja ta nie zawiera w swym składzie tzw. grupy aminowej, czyli bliżej jej do hormonu czy sterydu… Otóż niedobór tego składnika jest wręcz nagminny wśród Polaków. Gdybyśmy wiedzieli, jakie są tego dla nas konsekwencje, dbalibyśmy o jego uzupełnienie, podobnie jak uzupełniamy potas czy magnez.

Czym jest witamina D?

Najprościej rzecz ujmując, to związki steroidowe zbliżone do hormonów. Bliżej im do cholesterolu i hormonów płciowych, niż do klasycznej witaminy. Ich budowa jest tak złożona, że dokładne zbadanie wagi, jaką odgrywają w naszym organizmie, ciągle wymyka się naukowcom. Sprawę komplikuje fakt, że składniki tej wytwarzanej samoczynnie przez organizm substancji pełnią bardzo ważną rolę w całym ciele człowieka. Właściwie w każdej tkance naszego organizmu da się wyodrębnić receptory witaminy D, która podobnie jak hormony transportowana jest poprzez układ dokrewny, a nie przyjmowana z pokarmem jak witaminy. Najważniejszą cechą jest możliwość samodzielnego wytworzenia witaminy D przez nasz organizm. Warunkiem koniecznym do tego jest nasłonecznienie skóry, która w procesie syntezy wytwarza witaminę D.

Witamina D - jakie jest zapotrzebowanie organizmu?

W przypadku bardzo umiarkowanego nasłonecznienia powinniśmy dbać o uzupełnienie niedoborów tego składnika w organizmie. Specjaliści określili, jak dużo powinniśmy dostarczać witaminy D do organizmu. Panel naukowy EFSA ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii (NDA) określił na podstawie dostępnych danych naukowych normę dla witaminy D na poziomie wystarczającego spożycia (AI) w ilości 15 µg na dzień w przypadku osób zdrowych powyżej jednego roku życia. Norma uwzględnia również kobiety w ciąży i karmiące. Z kolei normę referencyjnych wartości spożycia witaminy D dla niemowląt (7-11 miesięcy) określono na poziomie 10 µg na dobę.

Czy musimy suplementować witaminę D?

Do syntezy, która dostarczy nam odpowiedniej ilości witaminy D, może dojść w naszej strefie klimatycznej, jeśli będziemy mieli odsłonięte 18 % ciała (niezabezpieczone filtrem UV), czyli ramiona, nogi głowę przez 15 minut dziennie - pomiędzy godziną 10:00 a 15:00, w miesiącach od kwietnia do początku września. To wystarczy! Jednak w praktyce - w tych właśnie godzinach jesteśmy w pracy, w szkole czy siedzimy w samochodzie… Największe dawki powinny przyjmować osoby dorosłe, osoby o ciemnej karnacji, osoby otyłe, kobiety w ciąży oraz osoby pracujące nocą - i to co ważne - przez cały rok. Nieco mniejsze dawki zalecane są do przyjmowania przez dzieci i nastolatki, mniej zażywać powinny noworodki i wcześniaki. Szczegółowe informacje możemy uzyskać u lekarza, farmaceuty czy informacjach dołączonych do opakowania witamina D.

Witamina D - znaczenie dla zdrowia

Znaczenie witaminy D

Zadajecie sobie pytanie, czy to aby nie przesada? Czy naprawdę powinniśmy regularnie suplementować witaminę D? Otóż jego obecność ma tak duży wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, że nie da się go przecenić. Dlaczego więc warto pamiętać pamiętaj o suplementacji tego składnika? Czytajcie dalej!

Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego

Witamina D wzmacnia układ immunologiczny poprzez aktywizowanie komórek odpornościowych zwalczających stany zapalne i infekcje. To właśnie ta cecha powoduje korzystne oddziaływanie podczas ciąży i zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu czy poronień. Oddziaływanie witaminy D na limfocyty T, odpowiedzialne za walkę z patogenami chorobotwórczymi jest najbardziej poznanym procesem związanym z jej obecnością w ciele człowieka. Podatność na zachorowania ściśle związana jest z niedoborami Witaminy D.

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni

Witamina D odpowiedzialna jest za gospodarkę wapniowo-fosforową w naszym organizmie. Odkładanie się związków mineralnych w kośćcu uzależnione jest od jej obecności. Wzmacnianie kości poprzez właściwe odkładanie się wapnia powinno być jednak wspierane przez obecność witaminy K2.

Witamina D wspiera układ nerwowy

Depresja i pogorszenie nastroju u osób dorosłych to bardzo często skutek niedoboru witaminy D. Dbanie o właściwy poziom Witaminy D skutkuje lepszym samopoczuciem - niektórzy określają nawet tą witaminę mianem pigułki szczęścia.

Pomaga w zmniejszeniu ryzyka zachorowania na wiele chorób i schorzeń

Do tej pory udało się naukowcom ustalić zależności pomiędzy występowaniem wielu schorzeń, a niedoborami tej substancji w organizmie. Na liście chorób, których występowanie jest uzależnione od niedoboru witaminy D - znalazły się cukrzyca (typ 1 i 2), choroba Alzheimera, demencja starcza, schizofrenia, choroby nowotworowe (rak piersi, prostaty i jelita grubego), zawał serca, nadciśnienie tętnicze i udar mózgu.

Witamina D - pamiętaj o niej przez cały rok

Prace nad poznaniem witaminy D trwają. Jej skomplikowana budowa prowadzi do zaskakujących odkryć. Ile jeszcze skrywa przed nami tajemnic - tego nie wiemy. W ostatnim czasie naukowcy odkryli, że nawet 5% genomu w naszym materiale genetycznym kontrolowane jest przez jej aktywne związki. Pamiętajmy o tym w słoneczne dni a jeszcze bardziej wówczas, gdy słońca po prostu brakuje. Zadbajmy o to, aby w naszej domowej aptece witamina D zagościła na stałe.