Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Jak zbić cukier? Najlepsze sposoby na obniżenie poziomu cukru we krwi

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-10-06 11:08
Jak zbić cukier?

Cukrzyca jest schorzeniem, w którym dochodzi do zaburzeń metabolizmu glukozy. Chorobę tą rozpoznajemy poprzez monitorowanie poziomu stężenia glukozy w surowicy krwi. U osób ze zdiagnozowaną cukrzycą, często występują bardzo podwyższone wartości cukru nazywane hiperglikemią. Może ona wystąpić w każdej chwili, zarówno w dzień, jak i w nocy. Jak skutecznie zbić cukier w organizmie? Czy znane są sposoby na obniżenie poziomu cukru we krwi?

Normy poziomu cukru we krwi - jak rozpoznać cukrzycę?

Kontrola poziomu cukru we krwi czyli pomiar glikemii jest najważniejszym badaniem diagnostycznym w cukrzycy. Jest to obowiązkowa, codzienna czynność każdego diabetyka. Regularne, profilaktyczne pomiary pozwalają na szybkie wykrycie choroby. Cukrzycy powinni monitorować poziom glukozy nawet kilka razy dziennie. 

Normy glikemii w badaniu krwi żylnej na czczo wynoszą:

  • < 70 mg/dl (3,9 mmol/l) – hipoglikemia - zbyt niski poziom glukozy;
  • od 70 do 99 mg/dl (3,9–5,5 mmol/l) – prawidłowy poziom glukozy;
  • od 100 do 125 mg/dl (5,6 - 6,9 mmol/l) – nieprawidłowy poziom glukozy na czczo (stan przedcukrzycowy);
  • > 126 mg/dl (7,0 mmol/l) w co najmniej dwóch pomiarach – cukrzyca.

Każda osoba borykająca się z cukrzycą, powinna zaopatrzyć się w glukometr do codziennego pomiaru stężenia glukozy we krwi. Na rynku dostępne są urządzenia różnych firm, np. Glukometr Abra, Glukometr Microdot, Diagnostic Gold System, Glukometr Cera-Chek 1 Code. Dostępność tych oraz wielu innych produktów w aptekach w Twojej okolicy można sprawdzić na portalu KtoMaLek.pl.

Co oznacza indeks glikemiczny produktów w kontekście cukrzycy?

Często słyszy się, że osoby zmagające się z cukrzycą, powinny spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym. Termin ten oznacza procentową szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu danych produktów w porównaniu do wzrostu, jaki następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Po zjedzeniu produktów zawierających węglowodany następuje wzrost stężenia glukozy we krwi, które osiąga maksimum po upływie 20–30 minut i stopniowo w ciągu kolejnych 90–180 minut wraca do poziomu na czczo. Stężenie cukru w surowicy zależy zarówno od ilości jak i rodzaju spożywanych węglowodanów, a uwzględnienie indeksu glikemicznego produktów pozwala lepiej kontrolować glikemię.

W celu ułatwienia wyboru odpowiednich produktów przyjęto następujące wartość IG:

  • niski IG < 55;
  • średni IG 55-70;
  • wysoki IG > 70.

Szybko trawione i wchłaniane węglowodany tzw. łatwo przyswajalne mają wysoki indeks glikemiczny. Powoduje to błyskawiczny wzrost poziomu cukru we krwi. Wolno trawione i wchłaniane węglowodany mają niski IG, a stężenie cukru we krwi po ich spożyciu podnosi się powoli.

Jak zbić cukier - sposoby na obniżenie poziomu cukru we krwi

Odpowiednia dieta cukrzycowa to klucz do lepszego komfortu życia diabetyka. Prawidłowo skomponowany jadłospis sprawi, że posiłki będą urozmaicone, a stężenie cukru we krwi utrzymane na odpowiednim poziomie. Pomimo tego, że to właśnie węglowodany podnoszą poziom glikemii to nie można z nich zrezygnować. Powinny one stanowić ok. 45 - 50% energii niezbędnej do funkcjonowania organizmu (dokładna ilość dobierana jest indywidualnie w zależności od stanu zdrowia i trybu życia pacjenta). Należy unikać węglowodanów łatwo przyswajalnych czyli tych, które mają wysoki indeks glikemiczny. Znajdują się one w takich produktach jak: słodycze, wyroby cukiernicze, pieczywo pszenne, słodzone napoje, oczyszczone ziarna zbóż oraz bardzo słodkie i dojrzałe owoce. 

Doskonałym wyborem węglowodanów złożonych w diecie diabetyka będą: 

  • kasze;
  • pieczywo pełnoziarniste;
  • nasiona roślin strączkowych;
  • otręby;
  • świeże i surowe warzywa oraz niedojrzałe owoce.

Produkty te są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga zbić cukier w organizmie. Ważnym towarzyszem węglowodanów jest białko dodane do posiłku w postaci produktów mlecznych, jaj, ryb czy chudego mięsa. Zarówno białko jak i tłuszcz roślinny w postaci orzechów, nasion czy oliwy spowalniają uwalnianie cukru do krwi. Jeżeli mamty kłopot ze zbilansowaniem diety, warto pomyślec o konsultacji u dyplomowanego dietetyka.

Doskonałym sposobem na kontrolowanie glikemii jest używanie niektórych przypraw takich jak imbir, cynamon, kozieradka pospolita, kurkuma czy żeń-szeń. Oprócz obniżania poziomu glukozy pobudzają również przemiany lipidów i węglowodanów, mają działanie antyoksydacyjne, chronią wątrobę, obniżają poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi.

Kolejnym sposobem na kontrolę glikemii jest regularność spożywania posiłków. Zaleca się aby diabetycy spożywali 5-6 posiłków dziennie. Należy pamiętać o lekkiej przekąsce przed snem, aby nie doprowadzić do hipoglikemii podczas spoczynku nocnego.

Aktywność fizyczna - sposób na zbicie cukru

Regularny wysiłek fizyczny to kolejny sposób na skuteczne zbicie cukru we krwi. Powoduje on redukcję nadmiernych kilogramów oraz sprawia, że organizm szybciej zużywa znajdującą się we krwi glukozę. Dzięki wprowadzeniu aktywności fizycznej następuje redukcja stresu w organizmie oraz poprawa jakości snu.

Chorując na cukrzycę bardzo ważną kwestią jest samokontrola. Codzienna obserwacja sygnałów płynących z organizmu umożliwi zapobieganie dalszym powikłaniom.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów