Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Jak zapobiec cukrzycy? Czy genetyka skazuje człowieka na cukrzycę?

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-10-05 15:38
Jak zapobiec cukrzycy?

Cukrzyca stanowi obecnie jeden z najczęściej występujących problemów zdrowotnych. U coraz większej liczby osób, diagnozowane jest przewlekłe podwyższone stężenie glukozy we krwi. Obecnie na cukrzycę w Polsce choruje co najmniej 3 mln osób. Częstość występowania cukrzycy typu 2 rośnie wraz z wiekiem, podobnie jak zaburzenia gospodarki węglowodanowej pod postacią upośledzonej tolerancji glukozy lub nieprawidłowej glikemii na czczo. Tak jak w przypadku każdej innej choroby tak i w cukrzycy - lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak zapobiec cukrzycy? Co zrobić by ustrzec się przed cukrzycą? Jaki wpływ na cukrzycę ma genetyka?

Rodzaje cukrzycy

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wyróżniamy cztery typy cukrzycy: 

Cukrzyca typu 1  - w wyniku samoistnego niszczenia przez organizm komórek beta wysp trzustkowych, dochodzi do całkowitej utraty zdolności tego narządu do produkcji insuliny. Osoby zmagające się z tą postacią choroby leczą się dzięki podskórnej podaży insuliny. 

Cukrzyca typu 2 - charakteryzuje się nieprawidłowym wydzielaniem lub nieodpowiednim działaniem insuliny przez trzustkę. Zazwyczaj dominującym mechanizmem jest insulinooporność. Oznacza to, że trzustka prawidłowo produkuje insulinę ale tkanki organizmu są oporne na jej działanie. W wyniku tego, dochodzi do upośledzonego metabolizmu węglowodanów.

Czy genetyka ma wpływ na rozwój cukrzycy?

w opinii diabetologów zasadniczą rolę w powstawaniu cukrzycy typu II odgrywają zarówno czynniki genetyczne jak i środowiskowe. Jednak, najważniejsze znaczenie mają uwarunkowania środowiskowe związane z trybem życia. Można odziedziczyć skłonności do występowania zaburzeń dotyczących zarówno działania insuliny, jak i jej wydzielania, ale ogromne znaczenie mają czynniki zależne od nas.

W jaki sposób zapobiec cukrzycy?

Wszystkie postacie cukrzycy prowadzą do powikłań obejmujących liczne narządy i zwiększają ogólne ryzyko przedwczesnej śmierci.

Podstawowe znaczenie w zapobieganiu cukrzycy typu II odgrywają prawidłowe nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczna. Ważne jest aby regularnie kontrolować poziom cukru we krwi. Aktywność fizyczna powinna być wdrażana każdego dnia. Należy ją dostosować do możliwości i wieku danej osoby. Następną kwestią jest zadbanie o prawidłową masę ciała. Otyłość, zwłaszcza brzuszna, jest najważniejszym środowiskowym czynnikiem nabytym zwiększającym ryzyko rozwoju cukrzycy. Szacuje się, że ponad 75% osób, u których rozpoznano cukrzycę typu 2, jest otyła lub ma nadwagę. Zatem tak ważne jest wprowadzenie prawidłowej diety redukcyjnej i unormowanie masy ciała.

Dieta w zapobieganiu cukrzycy

Prawidłowe nawyki żywieniowe zapobiegają wystąpieniu chorób metabolicznych. Możemy wyróżnić kilka zasad diety przeciwcukrzycowej do których warto, aby stosował się każdy z nas:

  • Należy pamiętać o codziennym spożywaniu głównych posiłków (śniadanie, obiad, kolacja). W przerwie między posiłkami podjadanie powinno składać się z owoców i warzyw.
  • Dieta powinna opierać się na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Warto ograniczyć słodycze oraz cukier dodany bezpośrednio do potraw. 
  • Urozmaicony jadłospis to podstawa! Codzienne posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane pod względem makro i mikroskładników. Aby tego dokonać należy zadbać o jak największą ilość świeżych warzyw oraz owoców. 

Najlepiej posiłki komponować tak, aby zawierały wszystkie składniki pokarmowe (białko, tłuszcz, węglowodany oraz błonnik). Powodują one wolniejsze wchłanianie węglowodanów, co pozwala na uniknięcie znacznych wahań poziomu cukru we krwi.

Błonnik pokarmowy 

Błonnik pokarmowy jest bardzo ważnym składnikiem diety. Zalicza się go do węglowodanów nieprzyswajalnych. Nie ulega on trawieniu w przewodzie pokarmowym i nie ma wartości energetycznej. Powoduje natomiast zwiększenie objętości posiłków dając uczucie sytości, reguluje pracę jelit, a także wpływa na wolniejsze wchłanianie cukrów. Błonnik możemy znaleźć w owocach, warzywach, nasionach roślin strączkowych, kaszach oraz w mąkach z pełnego przemiału. Znajduje się również w preparatach dostępnych w aptekach: SOLGAR Błonnik Multiple Fibre Formula, SOLGAR Błonnik z łusek babki płesznika, Dr.Max Błonnik z ananasem, Humavit Multi-Błonnik, Bonafarm Błonnik owsiany.

Dostępność tych oraz wielu innych preparatów w aptekach w Twojej okolicy można sprawdzić na portalu KtoMaLek.pl.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów