Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Siemię lniane – lokalne super food

2018-03-27 08:52
Siemię lniane - właściwości

Siemię lniane to malutkie nasiona lnu zwyczajnego (Linum usitatissimum), które kryją w sobie wiele cennych właściwości. W celach leczniczych nasiona lnu używane były od wieków, sama roślina znalazła również zastosowanie w przemyśle papierniczym i płóciennym. Obecnie len przeżywa swoją drugą młodość jako lokalne superfood. Sprawdźmy, czy warto włączyć siemię lniane do codziennej diety.

Siemię lniane – skąd się wzięło?

Len zwyczajny to jedna z najstarszych roślin uprawnych, wysiewany był już w czasach neolitu. Pochodzi z rejonów Bliskiego Wschodu, jednak obecnie znany jest głównie z upraw. Z lnu pozyskiwano włókna wykorzystywane do produkcji tkanin, zaś nasiona stanowiły wartościowy dodatek do codziennej diety. Len był także wykorzystywany jako środek leczniczy przy takich dolegliwościach, jak bóle i stany zapalne żołądka.

Co zawiera siemię lniane?

Siemię lniane swoją popularność zawdzięcza licznym witaminom i minerałom zawartym w tych niepozornych ziarnach. W 100 g nasion znajduje się blisko 42 g tłuszczów, z czego zdecydowaną większość stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone (nawet 85% - wartości te mogą się wahać w zależności do producenta). Co więcej, siemię lniane charakteryzuje się wyjątkowo korzystnym stosunkiem kwasów omega-3 do omega-6. Głównym przedstawicielem kwasów tłuszczowych omega-3 jest kwas α-linolenowy, który wykazuje silne właściwości antybakteryjne oraz przeciwzapalne. Organizm ludzki nie jest w stanie go samodzielnie syntezować, dlatego należy go dostarczać wraz z pożywieniem. Błonnik stanowi około 27 g, a w jego skład wchodzą frakcje rozpuszczalne i nierozpuszczalne. Te pierwsze wpływają na skład i rozwój flory jelitowej, drugie przyspieszają przemianę materii. Warto również zwrócić uwagę na zawartość lignanów, związków należących do tzw. fitoestrogenów, które regulują ludzką gospodarkę hormonalna oraz mają działanie antyoksydacyjne.

Oprócz tego w nasionach lnu znajdziemy tokoferole (antyoksydanty), witaminę C, E, bogactwo witamin z grupy B, kwas foliowy oraz składniki mineralne (magnez, cynk, wapń, żelazo, potas, miedź). 

Kiedy warto jeść siemię lniane?

Bogactwo kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów sprawia, że siemię lniane może stanowić wsparcie w łagodzeniu różnych dolegliwości. Najczęściej stosuje się je w profilaktyce zaparć oraz zespole jelita drażliwego. Zawarty w siemieniu lnianym błonnik wiąże wodę i zwiększa swoją objętość, ułatwiając wypróżnianie i usprawniając perystaltykę jelit. Tę właściwość można wykorzystać także podczas redukcji wagi, błonnik bowiem pozostawia uczucie sytości na dłużej, ograniczając chęć podjadania. Błonnik pomaga również kontrolować gospodarkę lipidowa, wpływając na obniżenie poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów.

Zawarte w siemieniu lnianym kwasy omega-3 zalecana są w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego oraz w obniżaniu nadciśnienia tętniczego, co związane jest m.in. z regulacją poziomu cholesterolu i trójglicerydów.

Hormony roślinne obecne w siemieniu lnianym (lignany) posiadają silne właściwości redukujące wolne rodniki, jeden z czynników rozwoju chorób nowotworowych. Lignany regulują także gospodarkę hormonalną, warto zatem stosować siemię lniane zwłaszcza w okresie menopauzy.

Należy jednak pamiętać, że siemię lniane nie stanowi leku samego w sobie i nie jest alternatywą dla leków. Warto je jednak stosować jako wsparcie w terapii oraz uzupełnienie diety.

Jak pić siemię lniane?

Siemię lniane można stosować na dwa sposoby:

  • Całe nasiona zalewa się gorącą wodą (ale nie wrzącą) i odstawia do napęcznienia. Następnie nasiona należy odcedzić, a powstały napar wypić. Działa on łagodząco i osłonowo na układ pokarmowy. Nasiona można dodawać do ulubionych płatków śniadaniowych, jogurtów, sałatek, a także słodkich i wytrawnych wypieków.
  • Ze zmielonych nasion również można przygotować napar, jednak wypijamy go w całości. Pamiętajmy jednak, by siemię mielić bezpośrednio przed spożyciem, bowiem zawarte w nich tłuszcze bardzo szybko się utleniają. Do mielenia można wykorzystać młynek do kawy.

Ze względu na wysoką zawartość błonnika, z ilością siemienia lnianego nie należy przesadzać. 2 łyżki w ciągu dnia w zupełności wystarczą. Osoby przyjmujące leki spożywanie siemienia powinny skonsultować ze swoim lekarzem.

Siemię lniane jako kosmetyk

Siemię lniane stosowane wewnętrznie, dzięki obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów, wpływa także na kondycję skóry, włosów i paznokci. Można go z powodzeniem używać również zewnętrznie, jako naturalny kosmetyk. Ekstrakt z nasion lnu jest zresztą często stosowanym składnikiem w kosmetykach przeznaczonych do pielęgnacji skóry suchej i skłonnej do podrażnień.

  • Pielęgnacja włosów – tzw. „żel z siemienia lnianego” jest doskonałym kosmetykiem do pielęgnacji włosów. Nawilża je, chroni przed uszkodzeniami, a także ułatwia stylizację. Stosowany na skalp ogranicza jego przetłuszczanie oraz nawilża przesuszoną skórę głowy. Wystarczy gotować w wodzie siemię lniane przez około 10-15 minut, a następnie odcedzić i ostudzić. Na bazie żelu można również przygotować odżywczą płukankę do włosów lub nawilżającą mgiełkę, które można wzbogacić o wyciągi z ziół lub olejki eteryczne.
  • Pielęgnacja skóry – siemię lniane sprawdzi się także w pielęgnacji skóry. Wspomniany wcześniej żel można stosować jako delikatny nawilżacz, a także składnik maseczek kosmetycznych. Maskę można przygotować również na bazie mielonych ziaren. Wystarczy zalać je wodą i chwilę gotować, aż do uzyskania gęstej papki, którą można nałożyć na twarz. Po jej użyciu skóra będzie bardziej nawilżona i napięta, a drobne niedoskonałości złagodzone. Do pielęgnacji skóry można także używać oleju lnianego.
  • Pielęgnacja dłoni – żel z nasion lnu to sprzymierzeniec w walce o nawilżone dłonie. Najłatwiej wykonywać regularne kąpiele dłoni w gotowym już żelu. Nie tylko nawilży skórę dłoni, ale również wzmocni łamliwe paznokcie i odżywi przesuszone skórki.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów