Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Magnez - dlaczego jest ważny? Dlaczego niedobór magnezu jest groźny?

Redakcja K. 2019-10-15 12:17
magnez

Magnez pełni w organizmie człowieka wiele ważnych funkcji i dlatego należy szczególnie zadbać o utrzymanie jego prawidłowego poziomu. Skutki niedoboru magnezu są dość szybko udczuwalne - jednak nie tylko niedobór, ale i nadmiar tego pierwiastka może okazać się szkodliwy. Dlaczego tak dużo mówimy o magnezie? Dlaczego preparaty z magnezem są jednymi z najczęściej kupowanych w aptekach? Jak wybrać dobry magnez?

Rola magnezu w organizmie człowieka

ważny? Ponieważ steruje wieloma istotnymi dla prawidłowego funkcjonowania organizmu procesami. Jest aktywatorem enzymów. Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów oraz reakcjach oksydo-redukcyjnych. Reguluje cykl komórkowy. Zmniejsza pobudliwość i przewodnictwo w mięśniu sercowym (tym samym działając antagonistycznie do jonów wapnia), zapobiega niedotlenieniu mięśnia sercowego, działa ochronnie na ściany naczyń krwionośnych i przeciwdziałą zmianom w tkance łącznej naczyń. Działa przeciwskurczowo i przeciwzakrzepowo oraz wspomaga pracę układu odpornościowego. Jest pierwiastkiem niezbędnym do syntezy, uwalniania i magazynowania niektórych hormonów. W połączeniu z wapniem i witaminą D umożliwia prawidłowy rozwój i mineralizację kości i zębów. I dlatego zarówno niedobór - hipomagnezemia, jak i nadmiar magnezu w organizmie - hipermagnezemia mogą okazać się szkodliwe dla organizmu. Leki i suplemeny, zawierające magnez, możecie łatwo zarezerwować w najbliższej aptece dzięki stronie KtoMaLek.pl.

Przyczyny niedoboru magnezu

Przyczyn niedoboru magnezu w organizmie może być wiele, do najczęstszych z nich należą:

  • zła dieta;
  • zmniejszone wchłanianie magnezu w przewodzie pokarmowym;
  • zwiększone wydalanie magnezu z moczem - związany z innymi współistniejącymi schorzeniami lub zażywaniem niektórych leków, bądź przez przewód pokarmowy - na skutek np. uporczywych biegunek, wymiotów;
  • antykoncepcja hormonalna;
  • stres.

Pamiętaj, że niedobory magnezu mogą pojawić się także na skutek spożywania nadmiernych ilości kawy - warto, więc zwrócić uwagę na to, ile filiżanek dziennie jej wypijamy.

magnez produkty

Objawy niedoboru magnezu

Do głównych objawów niedoboru magnezu należą:

  • łatwe i szybkie męczenie się
  • bolesne skurcze łydek
  • drżenie powiek, warg i języka
  • osłabienie
  • zwiększona pobudliwość nerwowo - mięśniowa
  • zaburzenia pracy serca
  • bezsenność
  • nocne poty
  • łamliwość paznokci i zwiększone wypadanie włosów
  • zawroty głowy
  • drażliwość.

Nadmiar magnezu w organizmie

Choć hipermagnezemia występuje rzadziej, jest niebezpieczna dla zdrowia i może prowadzić nawet do zatrzymania akcji serca. Innymi objawami hipermagnezemii są: arytmia, obniżone ciśnienie, osłabienie, nudności i zaparcia. Nadmiar magnezu może powodować również obniżenie poziomu wapnia we krwi, który bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, serca, mięśni oraz w procesie krzepnięcia krwi.

Magnez a pożywienie

Niewątpliwie najlepiej przyswajalną formą magnezu jest ta, obecna w pożywieniu - magnez dostarczany w codziennych posiłkach będzie wchłaniał się lepiej od tego w postaci leków czy suplementów diety. Dlatego w przypadku podejrzenia niedoborów tego pierwiastka należy zacząć od zmiany swojej diety, a dopiero w kolejnym kroku rozważyć konieczność dodatkowej suplementacji. Do produktów spożywczych z wysoką zawartością magnezu należą:

 

  • szpinak
  • fasola i groch
  • orzechy
  • kakao
  • gorzka czekolada
  • soja
  • otręby pszenne
  • soczewica

Równoczesne spożywanie pokarmów z dużą zawartością fosforanów i wapnia może prowadzić do ograniczenia wchłanialności magnezu w przewodzie pokarmowym. Warto wtedy robić dłuższe przerwy pomiędzy spożywaniem pokarmów bogatych w magnez, a nabiałem i innymi produktami zawierającymi wapń i fosforany.

Jak wybrać dobry suplement zawierający magnez?

Wybierając preparat magnezowy należy zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie - na to czy masz do czynienia z lekiem czy z suplementem diety oraz na formę soli, w jakiej on występuje.
Jeśli zdecydujesz się na suplementację magnezu warto zamiast suplementu wybrać lek, który ma udowodnione działanie. W aptece kupisz magnez w postaci leku pod nazwami: Magvit B6, Maglek B6, Magne B6, Magne B6 Forte. Magnez w lekach występuje w formie organicznej - cytrynian, asparaginian, mleczan i nieorganicznej - chlorek, węglan lub tlenek magnezu. Postaci organiczne są lepiej przyswajalne w przewodzie pokarmowym, dlatego warto wybierać je w pierwszej kolejności. Jeśli zdecydujesz się na formę nieorganiczną postaw na chlorek lub węglan, unikaj magnezu w postaci tlenku, ponieważ wchłania się on w bardzo niewielkim stopniu.
Kupując suplement diety warto sprawdzić w jakiej formie jest magnez i wybrać tę najlepiej przyswajalną dla organizmu. W aptece możesz kupić wiele suplementów diety zawierających magnez, przykładowe z nich to: Magne B6 Max, Potazek, MAGLEQ B6 MAX.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów