Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Cytrulina – co to? Cytrulina działania, zastosowanie, dawkowanie

Redakcja KtoMaLek.pl 2022-06-29 12:47
Biała miarka wypełniona sproszkowaną cytruliną.

Cytrulina jest substancją naturalną, wspomagającą pracę organizmu człowieka. Wykorzystywana jest głównie w sporcie oraz medycynie. W tym artykule chcę przybliżyć Ci ten składnik oraz pokazać jak bezpiecznie wprowadzić go do codziennego użycia. Zatem – czym jest cytrulina? Jakie posiada działanie oraz zastosowanie? Jak powinno przebiegać bezpieczne dawkowanie cytruliny?

Cytrulina – co to jest?

Cytrulina jest aminokwasem endogennym, jednakże nie pełniącym funkcji budulcowej białek ustrojowych. Syntetyzowana jest z ornityny oraz karbamoilofosforanu. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa citrulus oznaczającego dosłownie arbuz. Głównym zadaniem tego aminokwasu jest uczestnictwo w prawidłowym przebiegu cyklu mocznikowego. Cytrulina jest również prekursorem argininy, odpowiedzialnej za syntezę tlenku azotu.

Cytrulinę można spotkać pod dwoma postaciami:

  • L-cytrulina;
  • jabłczan cytruliny.

Występuje w takich produktach jak: arbuz, ogórek, melon, kabaczek, kiwano, kakaowiec, czekolada, wątróbka, orzechy włoskie, migdały, orzeszki ziemne, cebula, czosnek, ciecierzyca czy łosoś.

Cytrulina – zastosowanie

Cytrulina znalazła swoje zastosowanie między innymi w:

Cytrulinę można znaleźć na półkach aptecznych. Są to takie preparaty jak: SFD Citrulline, Citrulline strawberry, Now Foods Arginine & Citrulline 500 mg/250 mg. Cytrulina ma udowodnione pozytywne działanie u osób wykonujących sporty wytrzymałościowe – zwiększa siłę mięśniową, wydajność, a także poprawia zużycie tlenu.

Dostępność tych oraz wielu innych preparatów w aptekach w Twojej okolicy możesz sprawdzić za pomocą portalu KtoMaLek.pl.

Jakie jest działanie cytruliny?

Cytrulinę stosuje się aby zwiększyć produkcję argininy w organizmie. Dzięki temu efektywniej wytwarza się tlenek azotu odpowiedzialny za rozszerzanie naczyń krwionośnych – skutkuje to bezpośrednio lepszym przepływem krwi. Dzięki temu do mięśni dostarczane są większe ilości substancji odżywczych oraz minimalizowane są zakwasy potreningowe. Cytrulinę można stosować również w celu poprawy libido – działa wspomagająco na erekcję.

Cytrulinę z powodzeniem można wprowadzić do powszechnego użycia ale w odpowiednich dawkach. Aby jeszcze bardziej wspomóc pracę organizmu można połączyć dwa suplementy - cytrulinę oraz kreatynę. Dzięki takiej mieszance organizm jeszcze bardziej zwiększa swoją wytrzymałość mięśniową a także wspomaga budowanie masy mięśniowej. Pamiętajmy jednak, że wprowadzenie suplementacji powinno być poparte opinią lekarza pierwszego kontaktu, gdyż mogą wystąpić interakcje z niektórymi lekami.

Czym jest L-cytrulina?

Forma L-cytruliny odpowiedzialna jest za zwiększenie ilości tlenku azotu w ustroju. Dzięki temu, większa ilość tlenu oraz składników odżywczych dociera do mięśni co korzystnie wpływa na rozwój masy mięśniowej, a także poprawia usuwanie amoniaku z organizmu. L-cytrulina wykazuje pozytywne oddziaływanie na regenerację potreningowe mięśni – szybciej redukuje zmęczenie. Wykazuje także pomocne działanie przy utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi – jej niedobór może przyczynić się do wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz osłabienia ogólnej masy mięśniowej. L-cytrulina wykazuje działanie praktycznie natychmiastowe, przy czym jabłczan cytruliny działa zdecydowanie wolniej.

Cytrulina – dawkowanie

Dawkowanie cytruliny powinno mieścić się w przedziale od 4 do 6 gramów na dobę. Istnieją powszechne badania informujące o braku skutków ubocznych stosowania cytruliny. Warto jednak zachować rozsądek i nie używać wyższej dawki niż zaleca producent preparatu. Cytrulinę najlepiej suplementować w okresie przedtreningowym lub po skończonych ćwiczeniach

Bibliografia:

  1. Durbas M. (2022). Suplementacja w sportach siłowych. Część III - cytrulina, HMB, suplementy białkowe, witamina D. Dostępne na: https://www.mp.pl/pacjent/dieta/sport/203833,suplementacja-w-sportach-silowych-czesc-iii-cytrulina-hmb-suplementy-bialkowe-witamina-d
  2. Sieńczewski Ł. (2017). Czy suplementy mają płeć? Przepis na dobry seks. Food Forum 1(17).

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów