Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Czym są grupy krwi? Czy grupa krwi powinna definiować naszą dietę?

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-04-27 14:03
Czy grupa krwi powinna definiować naszą dietę?

„Dieta Karniwora”, „Dieta Dukana” albo „Dieta zgodna z grupą krwi” – coraz częściej słyszymy informacje o nowych dietach „cud”, które dyktują nam jak powinniśmy jeść, aby czuć się świetnie i lepiej wyglądać. Biorąc pod lupę przytoczoną dietę zgodną z grupą krwi, należałoby zadać pytanie, czy grupa krwi mówi nam o tym jak powinniśmy się odżywiać? Czym właściwie są grupy krwi i co wspólnego mają z jedzeniem?

Rodzaje grup krwi

Grupy krwi zostały odkryte przez austriackiego lekarza Karla Landsteinera w 1901 roku. Dopiero w 1928 roku dwaj inni uczeni stworzyli naukę o grupach krwi, a wprowadzone oznaczenie grup krwi jest aktualnie używane na całym świecie. W podstawowym układzie grupowym krwi AB0 możemy wyróżnić:

  • Grupa krwi 0 – na krwinkach czerwonych nie ma żadnego antygenu;
  • Grupa krwi A – na krwinkach czerwonych obecny jest jeden antygen A;
  • Grupa krwi B – na krwinkach czerwonych obecny jest antygen B;
  • Grupa krwi AB – na krwinkach czerwonych obecny jest zarówno antygen A jak i B.

Każdy człowiek przynależy do jednej określonej grupy krwi przez całe życie. Określenie grupy krwi ma bardzo duże znaczenie w przypadku wielu zabiegów operacyjnych wymagających przetoczenia krwi, szczególnie w konieczności przeszczepienia narządów. Ponadto, także podczas leczenia chorób krwi, czy w czasie ciąży. Wyżej wymienione sytuacje wymagają dokładnego określenia grupy krwi, gdyż z tym niejednokrotnie wiąże się życie pacjenta. Czy spożywane jedzenie również ma związek z grupami krwi?

Czym jest i jakie są założenia diety zgodnej z grupą krwi?

Twórcą diety zgodnej z grupą krwi jest Peter D’Adamo, a swoją popularność zdobyła pod koniec ubiegłego wieku. Celem stosowania takiego sposobu żywienia ma być lepsze samopoczucie, opóźnienie procesów starzenia poprawa zdrowia i odporności, utrata nadmiernych kilogramów czy zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia. Twórca diety zgodnej z grupą krwi w dużym stopniu nawiązuje do naszych pradawnych przodków. Autor tego modelu żywienia uważa, że to geny mają decydujący wpływ na grupę krwi, a z kolei one decydują o tym, jakie produkty powinniśmy wybierać.

Według założeń diety każda z grup krwi ma swoje odrębne zalecenia, produkty polecane oraz przeciwwskazane. I tak, dieta osób z grupą krwi 0 powinna być bogata w białko i tłuszcze głównie pochodzenia zwierzęcego m. in z ryb, mięsa, wątróbki. Ograniczyć należy nasiona roślin strączkowych, brukselkę, kalafior oraz ziarna, które są źródłem glutenu. Dla osób z grupą A zalecana jest dieta wegetariańska bogata w warzywa, ziarna, owoce oraz tofu. Do produktów podlegających wyeliminowaniu należą mięso, nabiał, ziemniaki czy ryby. Osobom z grupą krwi B poleca się większość warzyw, nabiał, dziczyznę i baraninę oraz oliwę i zieloną herbatę, natomiast wyklucza się spożycie drobiu, krewetek, soczewicy, orzechów, innych olejów roślinnych oraz pszenicy. Dieta dla grupy krwi AB jest umiarkowaną dietą mieszaną składającą się z mięsa, ryb, owoców morza i produktów mlecznych.

Dieta zgodna z grupą krwi z perspektywy dietetyka

Na chwilę obecną nie ma dowodów naukowych, które potwierdzałyby prozdrowotne działanie diety zgodnej z grupą krwi. Nie wykazano również związku pomiędzy jej stosowaniem, a kardioprotekcyjnym oddziaływaniem na organizm. Eliminacja tak wielu produktów spożywczych jest ściśle związana z wystąpieniem późniejszych niedoborów, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie powodując pojawienie się anemii czy osteoporozy. Można powiedzieć, że dieta zgodna z grupą krwi jest dietą pozwalającą na zrzucenie nadmiernych kilogramów, poprzez eliminację niektórych produktów, a przez to mniejsze porcje i małą ilość dostarczanej energii. Każda dieta eliminacyjna będzie miała taki efekt, lecz w momencie powrotu do poprzednich nawyków żywieniowych może się to niestety skończyć efektem jojo i zaburzonym metabolizmem. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem na osiągnięcie efektów i dobrego zdrowia będzie ciągłe stosowanie odpowiednich nawyków żywieniowych zgodnych z Piramidą Zdrowego Żywienia, połączonej z regularną aktywnością fizyczną.

Dostępność wielu preparatów w aptekach w Twojej okolicy można sprawdzić na portalu KtoMaLek.pl.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów