Najważniejsze etapy rozwoju niemowlaka

Artykuł sponsorowany

Redakcja KtoMaLek.pl 2022-10-24 08:23
Uśmiechnięte niemowlę w szydełkowej czapeczce.

Pierwszy rok życia dziecka to czas bardzo szybkiego i intensywnego rozwoju. Maluszek niemal każdego dnia uczy się czegoś nowego. W tym czasie następuje aż 7 skoków rozwojowych u dziecka. Niemowlak osiąga w tym czasie również ważne kamienie milowe w rozwoju. Chcesz wiedzieć, jakie umiejętności niemowlak nabywa i doskonali w poszczególnych miesiącach życia? Sprawdź kalendarz rozwoju dziecka i poznaj etapy rozwoju niemowlaka.

Etap noworodka i niemowlaka

Etap noworodkowy rozpoczyna się w momencie narodzin dziecka i trwa przez 4 tygodnie, aż do 28. dnia życia maluszka. Jest to czas adaptacji do życia poza organizmem mamy: samodzielnego oddychania, pobierania pokarmu, utrzymywania odpowiedniej temperatury ciała oraz zmian w układzie krążenia dziecka, który od tej pory będzie zaopatrywał cały organizm w tlen z płuc. Okres noworodkowy kończy się w momencie, kiedy adaptacja ta dobiega końca, a praca wszystkich narządów i układów się stabilizuje.

Etap niemowlęcy również zaczyna się w chwili przyjścia dziecka na świat, lecz trwa zdecydowanie dłużej – aż do 1. urodzin. Oznacza to, że każdy noworodek jest równocześnie niemowlęciem (ale nie odwrotnie). W okresie niemowlęcym masa ciała przeciętnego dziecka zwiększa się aż trzykrotnie. Następuje też intensywny rozwój ruchowy i emocjonalny malucha, które są ze sobą nierozerwalnie związane, dlatego nazywa się je łącznie rozwojem psychoruchowym. Dziecko zaczyna nawiązywać kontakt z otoczeniem, intensywnie rośnie i rozwija motorykę dużą oraz małą, a także zapoznaje się z nowymi smakami, konsystencjami i rozpoczyna naukę samodzielnego jedzenia.

Rozwój noworodka – najważniejsze etapy

Okres noworodkowy, czyli pierwszy miesiąc życia dziecka, jest czasem, kiedy układ nerwowy maluszka jest jeszcze słabo rozwinięty. Z tego względu noworodek prezentuje wiele odruchów bezwarunkowych (np. odruch Moro, chwytny, ssania, szukania, pełzania), a jego ruchy są niezbyt skoordynowane i bezcelowe (poza ruchami związanymi ze ssaniem i połykaniem pokarmu). Maluszek nie potrafi jeszcze zmieniać ułożenia ciała, dlatego w tej kwestii jest zupełnie zależny od swoich opiekunów.

Pod koniec okresu noworodkowego dziecko:

  • skupia spojrzenie na przedmiotach i śledzi znane mu twarze
  • boi się głośnych dźwięków i nieruchomieje po ich usłyszeniu
  • nadal ma rączki i nóżki zgięte w stawach łokciowych i kolanowych
  • prezentuje większość bezwarunkowych odruchów noworodkowych, które zaczną zanikać dopiero w kolejnych miesiącach
  • zaczyna się uśmiechać (zwykle pod koniec 6. tygodnia życia).

Nabywanie tych umiejętności zwykle następuje skokowo, dlatego rodzice mogą odnieść wrażenie, że dziecko nauczyło się całej gamy nowych rzeczy w ciągu 1 dnia. Jest to związane ze specyfiką dojrzewania układu nerwowego, który również rozwija się skokowo. W okresie noworodkowym ma miejsce pierwszy ważny skok rozwojowy, a w całym niemowlęctwie jest ich aż 7. Poznaj wszystkie skoki rozwojowe u niemowląt i małych dzieci.

Niemowlak i jego kilkuletni brat leżą razem na dywanie.

Poza intensywnym rozwojem psychofizycznym, w pierwszych tygodniach życia dziecka zachodzą też inne ważne zmiany:

  • pojawia się, a następnie zanika żółtaczka fizjologiczna
  • zasycha i odpada kikut pępowiny
  • wyostrza się wzrok, a dziecko zaczyna zwracać uwagę na źródło światła
  • zachodzi fizjologiczny spadek masy ciała (do 10%), po czym maluszek wraca do swojej wagi urodzeniowej
  • po 2. tygodniu może pojawić się kolka, a po 3. – ulewania.

Rozwój niemowlaka – najważniejsze etapy

Okres niemowlęcy to czas najbardziej intensywnego rozwoju i proporcjonalnie najszybszego wzrostu w całym życiu człowieka. Z noworodka, który nie kontrolował ruchów swojego ciała i dopiero zaczynał nawiązywać kontakt z otoczeniem, dziecko zmienia się w rezolutnego roczniaka, który potrafi już samodzielnie się przemieszczać (a niekiedy też chodzić), reaguje na bodźce zewnętrzne oraz buduje i wzmacnia relacje z bliskimi.

Aby ułatwić Ci towarzyszenie maluchowi w tym ważnym czasie, przygotowaliśmy skrótowy opis etapów rozwoju dziecka miesiąc po miesiącu. Pamiętaj, że każde niemowlę rozwija się w swoim tempie, a podane informacje są jedynie orientacyjne. Wszystkie wątpliwości co do kalendarza rozwoju dziecka konsultuj z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym.

2. miesiąc życia dziecka

Dwumiesięczne niemowlę zaczyna otwierać dłonie, które do tej pory były zaciśnięte w piąstki i potrafi przytrzymać w nich włożoną przez rodzica zabawkę. W leżeniu na brzuszku unosi nie tylko głowę, ale też próbuje unieść klatkę piersiową. Maluch łączy rączki w linii środkowej ciała, śledzi wzrokiem duże przedmioty w kontrastowych kolorach, rozpoznaje mamę, a na widok piersi lub butelki otwiera usta.

3. miesiąc życia dziecka

Rozwój dziecka w 3. miesiącu skupia się wokół doskonalenia kontroli główki i tułowia w leżeniu na brzuszku. Maluch podejmuje pierwsze próby obrotu na plecki (przez jeden bok), dotyka swojej twarzy, wkłada paluszki do buzi i coraz bardziej otwiera rączki. Jest ciekawy świata – śledzi ruchy różnych osób, przygląda się im, bada paluszki i przedmioty. Potrafi też wyrażać niezadowolenie, gruchać i chichotać.

4. miesiąc życia dziecka

W 4. miesiącu życia niemowlę zaczyna samodzielnie chwytać przedmioty dłońmi, które są już w pełni otwarte. Potrafi utrzymać się w wysokim podporze na nadgarstkach i przewraca się z brzucha na plecki przez oba boki. Maluch uważniej przygląda się twarzom, uspokaja się na dźwięk głosu rodzica, a także głośno się śmieje i „guga”, nawet wtedy, gdy jest sam.

5. miesiąc życia dziecka

5. miesiąc życia niemowlaka to czas, kiedy zaczyna on reagować na swoje imię i wyrażać złość na różne sposoby, a nie tylko płaczem. Buduje też coraz silniejszą wieź z opiekunem, interesuje się drobnymi przedmiotami i odwraca głowę w odpowiedzi na nagły, głośny dźwięk. Potrafi już przewracać się z pleców na brzuszek, sprawnie sięga po przedmioty, chwyta je i przekłada je z rączki do buzi.

6. miesiąc życia dziecka

Tuż przed końcem pierwszego półrocza życia, dziecko nadal doskonali podpór – potrafi podpierać się tylko na 1 ręce (a drugą sięgać np. po zabawkę) i kręcić wokół własnej osi w leżeniu na brzuszku. Przygarnia kulkę, trzyma przedmiot obiema raczkami i uderza nim lub potrząsa. Zaczyna bać się obcych i reaguje na słowo „nie”. Jednocześnie chętnie „rozmawia” z bliskimi, powtarza po nich dźwięki i wokalizuje.

7. miesiąc życia dziecka

W 7. miesiącu życia zwiększa się repertuar głosek wypowiadanych przez dziecko. Zaczyna ono też kojarzyć przedmiot z jego nazwą. Często szuka pomocy rodzica spoglądając na niego i na przedmiot, którym chce się pobawić. Dokładnie ogląda zabawki i potrafi odnaleźć częściowo schowane przedmioty. 7-miesięczniak siedzi już stabilnie i chroni się rączkami przed utratą równowagi i upadkiem, a także podejmuje próby czworakowania.

8. miesiąc życia dziecka

Od 8. miesiąca życia maluch zaczyna już samodzielnie siadać i nadal doskonali czworakowanie. Potrafi już jeść samodzielnie rączkami i wyrażać swoje zadowolenie i zdenerwowanie. Naśladuje rytm uderzając np. łyżeczką lub klockiem, wyjmuje przedmioty z kubeczka łapiąc je chwytem nożycowym. Dziecko zaczyna reagować na proste polecenia, potrząsa głową na „nie”, a zapytane – szuka członków rodziny i przedmiotów.

9. miesiąc życia dziecka

Dziecko zaczyna stawać na dłoniach i stopach i próbuje chodzić w takiej pozycji. Podciąga się też do stania przy meblach i całkiem sprawnie czworakuje. Stuka o siebie zabawkami, gryzie i żuje pokarmy oraz chętnie używa przedmiotów wydających dźwięki i instrumentów. Maluch wyraża lęk przed rozstaniem z mamą, rozpoznaje znajome osoby, wydaje różnego rodzaju dźwięki i chętnie naśladuje dorosłych.

10. miesiąc życia dziecka

W 10. miesiącu życia dziecko raczkuje i zaczyna chodzić przy meblach oraz z pomocą rodzica, podtrzymywane za 2 rączki. Pokazuje przedmioty palcem wskazującym i doskonali chwyt pęsetowy. Potrafi też bawić się w „a kuku”, odsłania przykrytą zabawkę, macha na do widzenia, zaczyna używać sorterów oraz wrzucać przedmioty do pojemników.

11. miesiąc życia dziecka

11-miesięczne dziecko zwykle potrafi już samodzielnie stać przez kilka sekund i chodzić przytrzymując się ręką mebli. Miesza jedzenie w miseczce, ochoczo pomaga przy ubieraniu się i zaczyna rzucać przedmiotami. Prosi dorosłych o pomoc w pokazaniu przeznaczenia przedmiotu, buja się przy muzyce i próbuje śpiewać. Chętnie słucha czytanych książeczek i ogląda w nich obrazki.

12. miesiąc życia dziecka

Tuż przed 1. urodzinami dziecko może już stawiać pierwsze samodzielne kroczki i umieć stać stabilnie z uniesionymi rączkami. Trzyma ołówek i bazgrze nim po kartce, buduje wieżę z 2 klocków, zdejmuje czapeczkę, a nawet samodzielnie zjada większość posiłku. Wykonuje proste polecenia, używa kilku podstawowych gestów i szuka zabawki schowanej w pudełku.

Przyrost wagi i długości ciała w okresie niemowlęcym

W pierwszych dniach życia noworodek „notuje” fizjologiczny spadek masy ciała. Jest to zupełnie normalne zjawisko, dlatego nie należy się nim przejmować, o ile nie przekracza on 10% masy urodzeniowej. Maluch powinien nadrobić ten spadek do ok. 14. dnia życia.

Następnie dziecko zaczyna intensywnie przybierać na wadze w tempie ok.:

  • ok. 600 g w 1. miesiącu życia, czyli w całym okresie noworodkowym
  • ok. 800-900 g w 2. miesiącu
  • ok. 700 g na miesiąc w 3.-6. miesiącu
  • ok. 500 g na miesiąc w 6.-12. miesiącu.

Zgodnie z tym schematem, maluszek po około 5 miesiącach życia podwaja wagę urodzeniową, a po w okolicach 11.-12. miesiąca ją potraja.

Tempo zwiększania się długości ciała niemowlaka jest kwestią indywidualną. Specjaliści przyjmują, że w całym 1. roku życia maluch powinien urosnąć o ok. 25 cm.

Siatki centylowe – jak odczytywać dane?

Dane co do wzrostu i wagi dziecka podane w poprzednim akapicie mają jedynie charakter orientacyjny. Przy dokładnej ocenie tempa wzrastania i rozwoju malucha stosuje się siatki centylowe, czyli wykresy, które pokazują rozkład konkretnej cechy, np. wzrostu, wagi lub obwodu głowy dziecka w całej populacji poniżej 18. roku życia.

Siatki centylowe są wykorzystywane przez lekarzy np. podczas wizyt profilaktycznych i bilansów dziecka, dlatego są najbardziej rzetelnym wskaźnikiem tempa wzrostu i przybierania na wadze przez malucha. Traktuje się je jako ważne narzędzie diagnostyczne, które umożliwia ocenę rozwoju dziecka w dłuższej perspektywie czasowej. Bywają one też pomocne dla rodziców, którzy martwią się, że ich dziecko za wolno rośnie lub zbyt wolno przybiera na wadze.

Niemowlę ziewa, spoglądając w obiektyw.

Na wykresach tych zaznacza się pomiary dziecka w poszczególnych miesiącach, a następnie latach życia. Jeśli wynik za każdym razem plasuje się pomiędzy 90. a 10. centylem oraz nie „przeskakuje” sąsiednich kanałów centylowych – nie ma powodu do obaw. Odczyty nie mieszczące się w tej normie trzeba zawsze skonsultować z lekarzem – są one sygnałem alarmowym, który skłania do bacznej obserwacji dziecka, a czasem też do wykonania dodatkowych badań.

Czy dziecko przybiera na wadze i rośnie prawidłowo?

Dzieci urodzone w tym samym czasie mogą przybierać na wadze i rosnąć w zupełnie innym tempie, a mimo sporych różnic nadal mieścić się w normach. Dlatego rodzice nie powinni porównywać wagi swojego malucha do jego rówieśników, a tym bardziej wysnuwać na tej podstawie jakichkolwiek wniosków.

Jak już wspominaliśmy, przyrost wagi i długości ciała niemowlaka jest kwestią indywidualną i może zależeć od wieku czynników:

  • genetycznych, czyli predyspozycji odziedziczonych nie tylko po rodzicach, ale też po dziadkach
  • urodzeniowej masy i długości ciała malucha
  • terminu porodu – dla wcześniaków przewidziane są oddzielne siatki centylowe, uwzględniające ich
  • wcześniejsze przyjście na świat, a więc też niższą
  • urodzeniową
  • masę ciała i mniejszą długość ciała.

Jeśli zastanawiasz się, czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo, najlepiej porozmawiaj o tym z zaufanym pediatrą. Lekarz oceni nie tylko obecny wzrost i wagę dziecka, ale też weźmie pod uwagę wcześniejsze pomiary i zbierze szczegółowy wywiad. Dopiero wtedy będzie w stanie ocenić, czy maluch mieści się w normie, czy potrzebuje dalszej diagnostyki.

Źródła:

  1. M. Czerwionka-Szaflarska, J.Gawryjołek, Kolka jelitowa w praktyce pediatrycznej, https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/download/10046/8547
  2. R. J. Gerber i inni, Rozwojowe kamienie milowe: rozwój ruchowy, https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/012/301/original/35-50.pdf?1473159640
  3. A. Bałanda: Opieka nad noworodkiem. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, s. 54
  4. M. Krawczyński, Siatki centylowe. Masa i długość ciała małego dziecka, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/52272,siatki-centylowe-masa-i-dlugosc-ciala-malego-dziecka
  5. N. Bieńko, Siatki centylowe, czyli ocena rozwoju fizycznego i stanu odżywienia dziecka, https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/siatki-centylowe-czyli-ocena-rozwoju-fizycznego-i-stanu-odzywienia-dziecka/
  6. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci – okres noworodkowy, https://www.wl.cm.umk.pl/panel/wp-content/uploads/1.-Noworodek-.pdf
  7. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci – okres niemowlęcy i poniemowlęcy, https://www.wl.cm.umk.pl/panel/wp-content/uploads/2.-Rozw%C3%B3j-fizyczny-okres-niemowl%C4%99cy-i-poniemowl%C4%99cy-2017.pdf
  8. M. Krawczyński, Wzrok niemowlęcia, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/52295,wzrok-niemowlecia
  9. M. Krawczyński, Czy rozwój ruchowy mojego dziecka przebiega prawidłowo?, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/52271,czy-rozwoj-ruchowy-mojego-dziecka-przebiega-prawidlowo
  10. M. Krawczyński, Harmonogram prawidłowego rozwoju na pierwsze 2 lata życia dziecka, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/57403,harmonogram-prawidlowego-rozwoju-na-pierwsze-2-lata-zycia-dziecka
  11. M. Krawczyński, Odruchy wczesnego okresu niemowlęcego, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/57402,odruchy-wczesnego-okresu-niemowlecego
  12. Rozwój człowieka po narodzinach, https://zpe.gov.pl/a/rozwoj-czlowieka-po-narodzinach/DLYIJIQi4
  13. J. Krygier, Rozwój dziecka, http://www.chiropraktycy.pl/pdf/2012/Joanna%20Krygier%20-%20Rozwoj%20dziecka%20-%20chiropraktyka.pdf

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów