Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Banany a cukrzyca. Czy można jeść banany chorując na cukrzycę?

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-09-03 14:45
Banany a cukrzyca

Banan jest owocem powszechnie znanym i lubianym przez konsumentów. Do jego popularności przyczynia się całoroczna dostępność w sklepach oraz stosunkowo niska cena. Banany a cukrzyca - czy można je spożywać? Jeżeli po zdiagnozowaniu cukrzycy usłyszałeś, że już nigdy nie będziesz mógł zjeść banana, to warto zapoznać się z treścią artykułu. Na co powinny zwrócić uwagę osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej?

Właściwości odżywcze banana

Banan jest owocem wysokokalorycznym i zawiera 99 kcal na 100 g części jadalnych. Kompensuje to duża ilość zawartych w nim składników odżywczych. Co to oznacza w praktyce? Gdy go zjadamy, oprócz kalorii dostarczamy organizmowi dawkę naturalnych witamin i minerałów. Jest bardzo dobrym źródłem potasu, magnezu, antyoksydantów w postaci karotenoidów oraz witaminy C. Sprawia to, że banan absolutnie nie jest produktem dostarczającym tylko pustych kalorii.

Wpływ banana na nastrój

Warto wspomnieć, że również korzystnie wpływa na nastrój, ponieważ zawiera tryptofan – aminokwas, który jest związkiem budulcowym potrzebnym do wytworzenia serotoniny nazywanej hormonem szczęścia. To wszystko powoduje, że owoc ten warto wkomponować w jadłospis osób zmagających się z cukrzycą.

Kryteria prawidłowego wyboru banana w cukrzycy

Zdaniem diabetologów i dietetyków najwłaściwszy model żywienia dla cukrzyków to dieta z niskim indeksem glikemicznym. Produkty, które mają wysoką wartość tego indeksu, powodują gwałtowny wzrost glikemii po posiłku, a następnie szybki jej spadek. Utrudnia to utrzymanie prawidłowych wartości glukozy we krwi.

Wbrew krążącym mitom, indeks glikemiczny banana wcale nie jest wysoki. Natomiast faktem jest, że banan bananowi nierówny. Najważniejszą cechą tego owocu, która pozwoli cukrzykowi wybrać dla siebie lepszą opcję, jest jego dojrzałość. Należy pamiętać o tym, aby wybierać mniej dojrzałe sztuki. Cechą różnicującą jest właśnie wartość indeksu glikemicznego, który w przypadku dojrzałego banana wynosi 51 i spada do 30 w zielonym bananie. Ten spadek zawdzięczamy skrobi opornej, która się w nim znajduje. Powoduje ona, że energia z banana uwalnia się dłużej, przez co nie dochodzi do szybkiego wzrostu glikemii po spożyciu. Dodatkową zaletą jest jej korzystny wpływ na mikrobiom jelit.

Towarzystwo dla banana na talerzu cukrzyka

Zjedzenie banana jako osobnego posiłku w ramach przekąski, niestety nie jest dobrym pomysłem. Natomiast zapewnienie mu dobrego towarzystwa i skomponowanie pełnowartościowej potrawy wcale nie jest trudne. Zależy nam na utrzymywaniu stałego poziomu cukru we krwi, dlatego każdy posiłek dla osoby leczącej się z powodu cukrzycy musi dostarczać organizmowi węglowodany, białka i tłuszcze. Powinien zawierać również błonnik pokarmowy, który spowalnia uwalnianie się glukozy do krwi oraz idealnie, jeżeli wspomożemy się przyprawami wspomagającymi utrzymanie prawidłowej glikemii np. cynamonem.

Banan w podstawowym wydaniu przy cukrzycy

Najprostszy sposób wkomponowania banana w swoje drugie śniadanie to zestaw: banan + źródło białka (jogurt naturalny/jogurt grecki/ kefir/serek skyr naturalny/jogurt kokosowy bez cukru) + źródło zdrowych tłuszczów (orzech włoski/migdały/awokado) + źródło błonnika (płatki owsiane/otręby gryczane) + cynamon.

Uwaga!

Pomimo tego, że banan jest idealnym składnikiem koktajli i wraz z wyżej wymienionymi dodatkami stanowiłby smaczny napój, to płynna konsystencja powoduje szybsze wchłanianie się cukrów i nasyci nas na znacznie krótszy czas.

Przepis z bananem przyjazny utrzymaniu stałego poziomu glikemii w cukrzycy

Placuszki bananowe z serkiem wiejskim i owocami jagodowymi

Składniki:

  • Banan – 60g
  • Jajo kurze – 1 sztuka
  • Płatki owsiane – 50g
  • Jogurt naturalny – 60g
  • Serek wiejski (naturalny)/ serek skyr naturalny– 80g
  • Cynamon – pół łyżeczki
  • Truskawki/maliny/borówki – 50g

Wykonanie:

Zmiel płatki na mąkę. Zmiksuj w blenderze mąkę z płatków, jajko, banana i jogurt naturalny. Powstałą masę smaż na patelni beztłuszczowej na złoty kolor z obu stron (wykładaj na patelnię łyżką, formując placuszki). Podawaj polane ziarenkami serka wiejskiego i posypane owocami oraz cynamonem.

Dostępność szukanych preparatów w aptekach w Twojej okolicy sprawdzisz bez wychodzenia z domu na portalu KtoMaLek.pl.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów