Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Jak obniżyć cukier? Praktyczne porady

Redakcja KtoMaLek.pl 2021-03-17 13:48
Jak obniżyć cukier? Praktyczne porady

Zarówno stan przedcukrzycowy jak i cukrzyca to częste schorzenia XXI wieku. Charakteryzują się podwyższonym stężeniem cukru we krwi. Jego nadmiar bardzo powoli uszkadza naczynia krwionośne i układ nerwowy, co może doprowadzić do różnych powikłań cukrzycy. Jak obniżyć poziom cukru we krwi? Po jakie praktyczne porady można sięgnąć?

Normy stężenia cukru we krwi na czczo

Poziom cukru we krwi jest regulowany przez insulinę wytwarzaną przez komórki beta w trzustce. Ułatwia ona wnikanie glukozy do komórek, pomaga magazynować jej nadmiar w wątrobie lub w postaci tkanki tłuszczowej. Zarówno zbyt wysoki, jak i zbyt niski poziom cukru we krwi niesie za sobą ryzyko powikłań. Normy poziomu stężenia glukozy we krwi wynoszą:

  • 70-99 mg/dl (3,9-5,5 mmol/l) – prawidłowa glikemia na czczo,
  • 100-125 mg/dl (5,6-6,9 mmol/l) – nieprawidłowa glikemia na czczo – stan przedcukrzycowy,
  • ≥ 126 mg/dl (7,0 mmol/l) –  cukrzyca.

Prawidłowy poziom cukru we krwi mieści się w przedziale 70-99 mg/dl na czczo. Po jedzeniu przez 2-3 godziny może być wyższy, jednak po 120 minutach nie powinien przekraczać 140 mg/dl.

Praktyczne porady na obniżenie cukru we krwi

Dieta na obniżenie cukru w organizmie

Dieta cukrzycowa to styl i przestrzeganie pewnych reguł, które mają za zadanie osiągnięcie dobrego samopoczucia i prawidłowego poziomu cukru we krwi oraz zapobieganie późnym powikłaniom cukrzycy. Wyróżniamy kilka zasad, które warto stosować, aby obniżyć poziom cukru we krwi:

  • Posiłki powinny być zaplanowane według indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego.
  • W każdym posiłku należy zadbać o odpowiednią ilość warzyw i owoców.
  • Przygotowywane dania powinny cechować się niskim indeksem glikemicznym, który mówi o tempie trawienia i wchłaniania węglowodanów z przewodu pokarmowego.
  • Warzywa oraz ziarna warto przygotowywać al dente. 
  • Należy zadbać o regularność spożywania posiłków.

Warto zadbać o zwiększenie błonnika w diecie. Można go znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie, grubych kaszach, pełnoziarnistych makaronach oraz w warzywach i owocach. Błonnik można przyjmować w preparatach dostępnych w aptekach: Błonnik lniany Look Pharm, Błonnik naturalny owsiany, Błonnik Oleofarm, Humavit Multi-Błonnik, Bonafarm Błonnik owsiany.

Dostępność tych oraz wielu innych preparatów w aptekach w Twojej okolicy można sprawdzić na portalu KtoMaLek.pl.

Odpowiednia ilość snu a obniżenie cukru we krwi

Brak snu zwiększa wydzielanie hormonów stresu, spowalnia tempo przemiany materii i utrudnia zachowanie optymalnej wagi. Osoby, które nie dbają o regularny sen, mają podwyższone ryzyko śmierci z powodu chorób serca. Nieprzespane noce powodują zaburzenia wrażliwości tkanek na insulinę (insulinooporność), która jest jedną z przyczyn rozwoju cukrzycy. Długotrwały niedobór snu upośledza tolerancję glukozy i zaostrza cukrzycę. Rano po nieprzespanej nocy glikemia może być zbyt wysoka i trudna do wyrównania, a diabetycy z zaburzeniami snu mają spore problemy z zapanowaniem nad chorobą.

Aktywność fizyczna i jej wpływ na obniżenie cukru 

Wysiłek fizyczny sprzyja redukcji masy ciała, co powoduje lepszą kontrolę glikemii. Wpływa korzystnie na wrażliwość na insulinę. Wysiłek powinien być dostosowany do wieku i wydolności organizmu. Każdy bardziej intensywny ruch naszego ciała powoduje zużycie glukozy znajdującej się w organizmie, a tym samym wpływa na jej wahania i stężenie we krwi. Regularne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na przemianę glukozy w naszym organizmie. Żaden lek nie zmniejsza tak bardzo insulinooporności, jak regularna aktywność fizyczna.

Odpowiednie nawodnienie organizmu a obniżenie cukru we krwi

Woda jest podstawowym składnikiem niezbędnym do funkcjonowania organizmu. U diabetyków zapotrzebowanie na wodę  jest nieco wyższe niż u innych osób. Średnie zapotrzebowanie na wodę wynosi 30-35 ml/kilogram masy ciała i nie powinno być niższe niż 1,5 litra/dzień. Nieodpowiednie nawodnienie wiąże się ze zwiększeniem poziomu glukozy we krwi, taki stan powoduje uszkodzenie delikatnych naczyń krwionośnych znajdujących się w sercu, nerkach czy oczach. Problem z nawodnieniem może wystąpić u osób zażywających leki, ze względu na odczuwanie mniejszego pragnienia.

 


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów