W 2024 roku Polacy kupili 18 mln opakowań leków na odchudzanie. To rekord
- Publikacja:
- 2025-08-01 17:19
- Aktualizacja:
- 2025-08-01 17:23
W ostatnich 20 latach popyt na nie wzrósł 3-krotnie, a ceny – aż 15-krotnie. Hitem sprzedaży jest obecnie Ozempic, ale duże wzrosty notują też środki dostępne bez recepty.

Coraz więcej osób z nadwagą i otyłością, także dzieci
9 mln dorosłych Polaków jest otyłych – wynika z ostatnich danych GUS. Prawidłową masę ciała ma 40% społeczeństwa, 30% jest otyłych, a kolejne 30% ma nadwagę. Z roku na rok problem się zaostrza i odsetek osób z nadmierną masą ciała rośnie w tempie około 1% rocznie (w 2014 r. – 53%, w 2019 r. – 57%).
Według NFZ, problem nadmiernej masy ciała dotyczy już 10 proc. małych dzieci (1–3 lat), 30% dzieci w wieku wczesnoszkolnym i 22% młodzieży do 15. roku życia. Nadmierną masę ciała mają częściej mężczyźni (65,7%) niż kobiety (45,9%).

Zbyt wysoka waga ciała odpowiada za 2/3 zgonów. Jest czynnikiem ryzyka m.in. chorób układu sercowo-naczyniowego (zawał serca, udar mózgu), cukrzycy typu 2, hiperlipidemii, nadciśnienia tętniczego, stłuszczenia wątroby oraz niektórych nowotworów.
Jednak za nadwagę i otyłość nie zawsze odpowiada nadmierne spożycie kalorii czy brak aktywności fizycznej. Przyczyną mogą być czynniki genetyczne, zaburzenia hormonalne, choroby oraz czynniki psychologiczne. Walka z tym problemem często nie należy do łatwych, dlatego wiele osób szuka pomocy w lekach.
Hitem ostatnich lat jest lek stosowany w cukrzycy, który okazał się także skutecznym środkiem na odchudzanie. Chodzi o dostępny na receptę Ozempic. Z danych z 2024 roku wynika, że popyt na niego wzrósł o 1350% zaledwie w okresie 3 lat. Według MZ, refundacja Ozempicu w roku 2022 wynosiła 8,7 mln zł, a w 2023 r. już ponad 31 mln zł. W tym czasie liczba sprzedanych opakowań leku (dawka 0,5 mg) wzrosła z 34 681 opakowań do 108 tys.
Na leki na odchudzanie wydajemy już 1,5 mld zł
Na rynku aptecznym dostępnych jest wiele produktów na odchudzanie. Są to zarówno leki na receptę, jak i produkty dostępne od ręki, które m.in. zmniejszają apetyt, zwiększają uczucie sytości, wspomagają redukcję masy ciała oraz blokują wchłanianie tłuszczów w jelitach.
W ostatnich dwóch dekadach rynek leków wspomagających odchudzanie w Polsce rósł w szybkim tempie. Jeszcze w 2002 roku Polacy kupili w aptekach 6,63 mln opakowań takich preparatów. W 2024 roku sprzedaż sięgnęła aż 18,43 mln, czyli niemal trzykrotnie więcej.
Za popytem rośnie też wybór. Liczba dostępnych w aptekach produktów odchudzających wzrosła z 77 w 2002 roku do aż 550 obecnie.
W efekcie wzrostu cen, asortymentu i popytu, wartość sprzedaży eksplodowała, a największy wzrost widać w okresie po pandemii COVID-19. O ile w 2020 roku na leki z tej grupy Polacy wydali w aptekach 298 mln zł, to w 2024 roku już 1,5 mld, a więc 5-krotnie więcej. Nic dziwnego: średnia cena opakowania leku odchudzającego w 2020 roku kształtowała się na poziomie 19 zł, a w 2024 roku – ponad 81 zł.
Największe podwyżki miały miejsce w 2021, 2022 i 2023 roku, kiedy to ceny wzrosły odpowiednio o 50%, 72% i 47%. Co ciekawe, wzrost cen nie zniechęciły pacjentów do zakupów.
Popyt na środki odchudzające różni się od pory roku. Największą sprzedaż apteki odnotowują wiosną, kiedy rośnie motywacja do zrzucenia zbędnych kilogramów.
Skąd taki wzrost zainteresowania lekami odchudzającymi?
Eksperci wskazują, że za wzrostem poziomu sprzedaży stoją przede wszystkim nowe leki, dotychczas stosowane tylko w cukrzycy. Preparaty te – przede wszystkim te zawierające semaglutyd – wspomagają również proces odchudzania, dlatego coraz częściej są przepisywane także osobom zmagającym się z otyłością.
Według prognoz, w najbliższych latach omawiany rynek nadal będzie nadal rósł, choć nieco wolniej. W 2025 roku sprzedaż ma wzrosnąć o 0,66%, a w 2026 – o 2,5%. Można się też spodziewać dalszego wzrostu cen. W 2025 roku średnia cena jednego opakowania wzrośnie do ponad 91 zł, a w 2026 – 96 zł.
Autor
Artur Olesch - Dziennikarz, Redaktor Naczelny Czasopisma OSOZ Polska, od lat związany z KAMSOFT S.A., entuzjasta transformacji cyfrowej w ochronie zdrowia. Autor kilku tysięcy artykułów o tematyce e-zdrowia i innowacji w medycynie, w tym setek wywiadów z ekspertami branżowymi. Laureat nagrody Lider Roku w Ochronie Zdrowia w kategorii Media i PR.