Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Witaminy i minerały dla dwudziestolatków

2018-05-29 13:31
Witaminy i minerały dla dwudziestolatków

Witaminy oraz składniki mineralne pełnią niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, regulując wiele procesów metabolicznych. Zapotrzebowanie na nie zmienia się wraz z wiekiem, dlatego nie zawsze warto sięgać po wieloskładnikowe suplementy. Inne składniki będą potrzebne nastolatkowi, a inne osobie w średnim wieku. Dzisiaj zajmiemy się witaminami i minerałami dla dwudziestolatków.

Ty masz dwadzieścia lat, cóż więcej Ci potrzeba?

Mając dwadzieścia lat nie mamy zbyt wielu zmartwień. Dwudziestolatkowie w zdecydowanej większości są zdrowi oraz pełni sił i energii. Nie w głowie im przesadne dbanie o zdrowie czy dietę. Zresztą młody organizm potrafi wybaczyć wiele błędów, które jeszcze nie odbijają się na zdrowiu. Nie oznacza to jednak, że można do woli zarywać noce, imprezować i objadać się fast foodami bez konsekwencji. Czy tak dobrze funkcjonujący organizm potrzebuje witaminowego wsparcia? Oczywiście, że tak. Dwudziestolatkowie są zwykle bardzo aktywni, potrzebują więc witamin i minerałów do regeneracji i utrzymania zdrowia w dobrej kondycji.

Mocne i zdrowe kości

Jak wiadomo, gęstość kości zmniejsza się wraz z wiekiem. Proces ten rozpoczyna się po 30. roku życia, dlatego warto zainteresować się tym tematem już wcześniej. Warto zatem zadbać o prawidłową podaż wapnia. Najwięcej znajdziemy go w przetworach mlecznych, jak sery i jogurty. Wapń obecny jest także w niektórych warzywach (zielona fasolka, bób, brokuły). W metabolizmie wapnia bierze udział również magnez, który sukcesywnie wypłukujemy z organizmu wraz z kawą, herbatą i alkoholem. Obecny jest w orzechach i czekoladzie, a także pełnoziarnistym pieczywie i zielonych warzywach.

Również witamina D3 jest niezbędna w utrzymaniu zdrowia układu kostnego. Choć nasz organizm potrafi ją metabolizować (w wyniku ekspozycji na słońce), dawki te są zbyt małe. Jak wiadomo, większość populacji cierpi na jej niedobory. Nim jednak rozpoczniemy suplementację, warto sprawdzić jej poziom w organizmie i skonsultować się z lekarzem. Do wyboru mamy wiele preparatów zawierających witaminę D3, m.in. Vigantoletten, Vitrum D3, D-Vitum Forte, Molekin D3.

Kobiece zdrowie

Wiele młodych kobiet uskarża się na bolesne i obfite miesiączki. Mogą one prowadzić do niedoboru żelaza i w konsekwencji anemii. Objawy niedokrwistości często są bagatelizowane, gdyż niskie ciśnienie krwi, bóle głowy czy osłabienie mogą się przydarzyć każdemu. Jednak anemia może być groźna dla naszego zdrowia. Żelazo znajdziemy w mięsie i podrobach, natce pietruszki, warzywach strączkowych, jajkach i razowym pieczywie. Warto co jakiś czasu wykonywać badania krwi, by sprawdzić poziom żelaza. Przy niedoborach żelaza lekarz może zlecić dodatkową suplementację preparatami takimi, jak: Actiferol, Ascofer, Biofer czy Innofer.

Proces krwiotwórczy wspiera również kwas foliowy. Młode kobiety szczególnie powinny zadbać o jego odpowiednią suplementację, gdyż jest on niezwykle istotnym składnikiem w trakcie ciąży. Odpowiada za prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu. Nawet jeśli w najbliższym czasie nie planujemy ciąży, warto utrzymywać odpowiedni poziom kwasu foliowego w organizmie. Znajdziemy go przede wszystkim w zielonych warzywach (szpinak, brokuły, kapusta włoska), roślinach strączkowych, pieczywie i makaronach z mąki z pełnego przemiału, a także podrobach czy jajkach. Jednocześnie trzeba pamiętać, że najlepszą przyswajalnością charakteryzuje się syntetyczny kwas foliowy. Z suplementów mamy do wyboru takie preparaty, jak Folik, ActiFolin, FolActivin czy Folic Active.

Wszystkiego po trochu

Choć na niektóre witaminy możemy mieć większe zapotrzebowanie, nie możemy zapominać o tych pozostałych, które są równie ważne dla naszego zdrowia. Witamina A oraz E wpływają na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci. Popularna witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Również witaminy z grupy B są potrzebne do prawidłowej pracy naszego organizmu. Warto zapoznać się z normami żywieniowymi Instytutu Żywności i Żywienia1, który szczegółowo podaje zapotrzebowanie na konkretne witaminy i składniki mineralne w zależności od wieku. Jeżeli zdecydujemy się na suplementację, skład poszczególnych preparatów możemy sprawdzić w serwisie KtoMaLek.pl. Nie tylko ułatwi ich znalezienie w pobliskich aptekach, ale również pozwoli je zarezerwować.

1. Instytut Żywności i Żywienia, Normy żywienia dla populacji Polski 2017: https://ncez.pl/abc-zywienia/zasady-zdrowego-zywienia/normy-zywienia-2017


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów