Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Probiotyk a prebiotyk – kiedy i jak stosować?

2017-05-12 10:00
probiotyk a prebiotyk

Już w czasach starożytnych zauważono korzystne działanie na człowieka fermentowanych napojów mlecznych, takich jak kefir czy jogurt. Jednak dopiero w XVIII w. odkryto, że za ten korzystny efekt odpowiedzialne są bakterie kwasu mlekowego, czyli bakterie probiotyczne. Od tego czasu wiedza o tych mikroorganizmach bardzo się poszerzyła. Znacząco wzrosła również świadomość o pozytywnych rezultatach wspierania antybiotykoterapii przez priobiotyki. Zarówno lekarz i jak farmaceuta sugerują, żeby te dwa preparaty lecznicze były zawsze stosowane razem.

Na co zwrócić uwagę, aby wybrać dobry probiotyk?

Najważniejszymi probiotykami są bakterie z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium. Na opakowaniach probiotyków z pewnością znajdziemy informację dotyczącą rodzaju, czyli np. Lactobacillus oraz gatunku bakterii np. rhamnosus. Jednak już nie każdy producent podaje dodatkowe dane dotyczące szczepu danego mikroorganizmu (symbol składający się z liter i/lub liczb). Jest to bardzo ważna kwestia, gdyż nie każdy szczep tych bakterii ma udokumentowany, pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Tylko na podstawie pełnych danych o probiotyku jesteśmy w stanie sprawdzić, czy zadziała on na nas korzystnie. Jednym z najlepiej przebadanych szczepów jest Lactobacillus rhamnosus GG. Tego szczepu z pewnością warto szukać wśród danych na opakowaniach.

Dodatkową ważną kwestią jest ilość bakterii kwasu mlekowego zawartych w preparacie. Ilość probiotyków w opakowaniu jest określana w jednostkach CFU (colony forming unit) – jednostki tworzące kolonię. Przeważnie ilość ta podawana jest w miliardach CFU czyli w liczbie pomnożonej przez 109. Jest to np. 5 mld CFU lub 5 x 109 CFU. Szczegółowe dawkowanie jest opisane na opakowaniu lub ulotce dodawanej do probiotyku. W razie wątpliwości, warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Korzyści płynące ze stosowania probiotyków

Stosowanie probiotyków może być wyjątkowo korzystne dla naszego zdrowia. Probiotyki nie tylko usprawniają proces trawienia, ale także zwiększają wchłanianie witamin i minerałów z pożywienia. Regularne przyjmowanie probiotyków dodatkowo wzmacnia układ immunologiczny, dzięki czemu organizm staje się bardziej odporny na infekcje. Probiotyki są korzystne także dla osób zmagających się z nietolerancjami pokarmowymi, łagodząc ich uciążliwe objawy. Dodatkowo bakterie probiotyczne mogą obniżać poziom cholesterolu.

Kiedy stosować probiotyki?

Na pewno w trakcie i po antybiotykoterapii. Antybiotyki, oprócz zwalczania bakterii chorobotwórczych, zabijają także korzystną mikroflorę jelitową. Zastosowanie probiotyku pomaga ustrzec się np. przed rozwojem grzybicy, czy wystąpienia biegunki poantybiotykowej. Optymalny czas stosowania to cały okres antybiotykoterapii, a także około dwa tygodnie po jej zakończeniu.

Warto wspomagać się probiotykami także w takich schorzeniach jak: zespół jelita drażliwego, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, biegunki różnego pochodzenia, atopowe zapalenie skóry czy podczas leczenia schorzeń związanych z zakażeniem bakterią Helicobacter pylori.

Naturalne probiotyki

Jeżeli chcemy regularnie wpierać nasz układ pokarmowy probiotykami, możemy to robić za pomocą diety. Istnieje sporo naturalnych produktów zawierających bakterie probiotyczne. Najczęściej mówi się o przetworach mlecznych, jak kefir, maślanka czy jogurt naturalny. Większość producentów informuje na opakowaniach swoich produktów o użytych podczas produkcji szczepach bakterii.

Do naturalnych probiotyków należą także kiszonki. By wzmocnić układ pokarmowy najlepiej włączyć do diety kapustę kiszoną oraz kiszone ogórki. Dzięki kiszeniu, witaminy zawarte w tych warzywach są lepiej przyswajane przez nasz organizm. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B, a także sporo witaminy C. Zwracajmy uwagę na skład tych produktów i sięgajmy po te bez konserwantów.

Czym różnią się probiotyki od prebiotyków?

Probiotyki to bakterie kwasu mlekowego, a prebiotyki to substancje, które wspomagają wzrost ich naturalnej mikroflory jelitowej. Popularne prebiotyki to inulina i fruktooligosacharydy (FOS), które występują w pszenicy, czosnku, cebuli czy bananach. Najlepsze efekty uzyskuje się łącząc ze sobą obie grupy. Preparaty łączące w sobie probiotyki i prebiotyki określane są mianem synbiotyków.

Producenci oferują probiotyki i synbiotyki w różnych postaciach, m.in. w kroplach i kapsułkach. Wśród probiotyków w aptekach dostępne są m.in. Probiotyk Complex, Probiotyk GAL, Sanprobi IBS, Vivomixx. Oferta synbiotyków jest równie szeroka , do wyboru mamy m.in. Probioset, Osłonka Gastro, UltralaC RICH, Sanprobi Super Formula, Multilac czy Trilac IBS. Sprawdź, gdzie kupisz probiotyk lub synbiotyk, którego szukasz na KtoMaLek.pl.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów