e-Recepta – jak długo jest ważna? Co jeszcze warto o niej wiedzieć?
Do wprowadzenia e-Recepty w placówkach medycznych pozostało zaledwie kilka tygodni. Choć elektroniczne recepty można zrealizować we wszystkich aptekach kraju, u części pacjentów to rozwiązanie nadal wzbudza wątpliwości i rodzi wiele pytań. Przykładowo – czy ważność e-Recepty jest taka sama, jak recepty papierowej? Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o elektronicznych receptach.
Jak długo ważna jest e-Recepta?
Wraz ze zmianą formy recept zmienił się również czas ich obowiązywania. Do tej pory papierowe recepty ważne były przez 30 dni. Wyjątkiem były recepty na antybiotyki, które należało zrealizować w ciągu 7 dni od daty wystawienia. Teraz recepta w formie elektronicznej może być ważna nawet przez 365 dni, są jednak pewne ograniczenia.
W przypadku antybiotyków przyjęta została dotychczasowa zasada – recepta na te leki traci ważność po upływie 7 dni. Drugim wyjątkiem są preparaty z grupy środków odurzających, psychotropowych lub prekursorów - w tym wypadku recepta jest ważne przez 30 dni od daty wystawienia. Pacjenci stosujący preparaty immunologiczne na realizację swojej recepty będą mieli 120 dni.
Elektroniczne recepty, podobnie do tych papierowych, mogą mieć różne daty realizacji. Lekarz wystawiający ten dokument może ustalić termin, od którego pacjent będzie mógł nabyć przepisane preparaty. Dopiero od tego terminu będzie liczona ważność recepty. W pozostałych przypadkach czas na realizację elektronicznej recepty będzie liczony od momentu jej wystawienia. Pacjenci, szczególnie ci chorujący przewlekle, powinni mieć świadomość określonego czasu na realizację recepty. Przykładowo, jeżeli lekarz przepisze leki w liczbie 12 opakowań od dnia 1 stycznia 2020 r., to pacjentowi od tego dnia do końca roku przysługuje zapisana liczba opakowań. Rozpoczęcie realizacji recepty po upływie 30 dni wiąże się z wyłączeniem dni stosowania, które już upłynęły. W efekcie do końca roku pacjentowi przysługuje już tylko 11 opakowań leku.
Jak korzystać z e-Recepty?
Po wystawieniu recepty przez lekarza pacjent może otrzymać specjalny wydruk potwierdzający lub e-Receptę w formie wiadomości e-mail lub SMS zawierającej 4-cyfrowy kod. W aptece kod ten skanowany jest przez farmaceutę.
Co należy zrobić, by korzystać z e-Recepty drogą elektroniczną? Należy posiadać Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub Indywidualne Konto Zdrowotne (IKZ) w systemie OSOZ. Takie konto służy nie tylko do obsługi e-Recepty, ale również e-Skierowań i e-Zwolnień. Mając zainstalowaną w telefonie aplikację mobilną VisiMed, e-Recepta trafi bezpośrednio do aplikacji. Co więcej, w aplikacji dostępna jest także historia wystawionych i zrealizowanych recept, jak również możliwość zamówienia recepty na kontynuację leczenie bez konieczności odbywania wizyty u lekarza.
Jak zrealizować receptę, gdy system nie działa?
Może się zdarzyć, że w wyniku wypadków losowych apteka tymczasowo nie ma dostępu do systemu P1. Jak wówczas można zrealizować elektroniczną receptę? Na tak nietypową okoliczność, jak awaria systemu, przygotowano specjalną instrukcję postępowania. Jeżeli dostęp do systemu jest niemożliwy, pacjent może zrealizować e-Receptę pod warunkiem posiadania informacji o wystawionej recepcie elektronicznej w formie wydruku lub elektronicznej (e-mail, SMS, recepta w aplikacji). Inną opcją jest okazanie 4-cyfrowego kodu dostępu oraz nazwy leku.
Pacjent powinien okazać dokument potwierdzający jego tożsamość (np. dowód osobisty), a także złożyć świadczenie, że nie realizował recepty w innej aptece. Należy pamiętać, że za złożenie fałszywego oświadczenia grozi odpowiedzialność karna.
Autor
Redakcja KtoMaLek.pl - Zespół redakcyjny KtoMaLek.pl tworzą doświadczeni farmaceuci, którzy specjalizują się w różnych obszarach tematyki zdrowotnej. Doświadczenie zdobyte w zawodzie oraz wiedza uzyskana podczas studiów farmaceutycznych, pozwalają na tworzenie merytorycznych treści zgodnych z EBM (and. Evidence-based Medicine), opartych na rzetelnych źródłach — aktualnych badaniach naukowych, branżowych podręcznikach i książkach. Za praktyką podążają również pasja i niesłabnąca chęć do poszerzania wiedzy oraz dzielenia się nią z pacjentami. Dzięki temu użytkownicy otrzymują dostęp do ciekawych i angażujących materiałów edukacyjnych.