Zmiany w urlopach dla poratowania zdrowia dla nauczycieli w 2018 r.
1 stycznia 2018 roku weszła w życie ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, która wprowadza od dawna planowane zmiany związane z przyznawaniem urlopu dla poratowania zdrowia. Reforma jest na tyle rewolucyjna, że wywołała ogromne poruszenie w środowisku nauczycielskim, którego zmiany bezpośrednio dotyczą. Czego dokładnie dotyczy ta reforma i na jakich zasadach będzie można korzystać z urlopu zdrowotnego?
Urlop dla poratowania zdrowia - nowe zasady
Do tej pory o tym, czy dane schorzenie kwalifikuje się do udzielenia urlopu zdrowotnego, mógł zadecydować lekarz pierwszego kontaktu. Co więcej, z tego typu urlopu można było skorzystać niezależnie od rodzaju zdiagnozowanego schorzenia. Teraz ma być trudniej.
Warunkiem umożliwiającym ubieganie się o taki urlop jest przepracowanie nieprzerwanie co najmniej 7 lat w szkole - musi być to okres, który bezpośrednio poprzedza rozpoczęcie urlopu zdrowotnego. Sporym ułatwieniem jest fakt, że w tym czasie nauczyciel nie musi być zatrudniony na pełen etat - wystarczy 1/2 obowiązkowego wymiaru godzin. Niemniej w momencie rozpoczęcia urlopu należy być zatrudnionym w pełnym wymiarze godzin.
O potrzebie udzielenia takiego urlopu będzie orzekał lekarz medycyny pracy, który będzie mógł także zlecić wykonanie dodatkowych badań lub konsultacji ze specjalistą. W przypadku leczenia uzdrowiskowego lub rehabilitacji uzdrowiskowej, wystarczy skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu. Tutaj warto podkreślić, że skierowanie na badania do lekarza medycyny pracy wystawia dyrektor szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową nauczyciel może uzyskać z własnej inicjatywy.
Kiedy można ubiegać się o urlop dla poratowania zdrowia?
Wprowadzone zmiany ograniczają prawo do uzyskania urlopu dla poratowania zdrowia. Obecnie będzie on udzielany tylko w określonych przypadkach:
- na leczenie uzdrowiskowe,
- na rehabilitację uzdrowiskową,
- w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej,
- w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę.
Choroby zawodowe nauczycieli
Kiedy właściwie możemy mówić o chorobie zawodowej? Zgodnie z Art. 235 Kodeksu Pracy "Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych "narażeniem zawodowym".
Według dostępnych danych, nauczyciele najczęściej zapadają na przewlekłe choroby narządu głosu. co wynika ze specyfiki tej pracy. Główne schorzenia, które diagnozuje się u nauczycieli to dysfonia hyperfunkcjonalna (41%), guzki głosowe (29,6%) i zmiany przerostowe (9,5%). Na drugim miejscu plasują się choroby układu słuchu. Narasta również problem tzw. chorób cywilizacyjnych, jak problemy z układem sercowo-naczyniowym czy kostno-stawowym.
Badania kontrole po zakończeniu urlopu
Zmiany objęły także procedurę kierowania nauczycieli po zakończeniu urlopu na badania kontrolne. Dotychczas dyrektor był zobowiązany wręczyć nauczycielowi skierowanie na badania kontrolne w ciągu 14 dni od zakończenia urlopu. Po nowelizacji prawa usunięto ten obowiązek w przypadku urlopów krótszych niż 30 dni. Zniesiono także dwutygodniowy termin dostarczenia skierowania.
Opóźnienia w Ministerstwie Edukacji
Chociaż ustawę uchwalono 27 października 2017 roku, nie wprowadzono wówczas rozporządzenia na temat urlopów dla poratowania zdrowia. Osoby zatrudnione w oświacie czekają na stosowny dokument, który pozwoli im korzystać z tego uprawnienia. Nadal brakuje wzorów skierowania na badania o orzeczenia lekarskiego, a także konkretnych regulacji określających zakres i tryb przeprowadzania badania lekarskiego. Ministerstwo Edukacji deklaruje, że prace nad dokumentem trwają i zostaną wprowadzone najszybciej jak to możliwe.
Autor
Redakcja KtoMaLek.pl - Zespół redakcyjny KtoMaLek.pl tworzą doświadczeni farmaceuci, którzy specjalizują się w różnych obszarach tematyki zdrowotnej. Doświadczenie zdobyte w zawodzie oraz wiedza uzyskana podczas studiów farmaceutycznych, pozwalają na tworzenie merytorycznych treści zgodnych z EBM (and. Evidence-based Medicine), opartych na rzetelnych źródłach — aktualnych badaniach naukowych, branżowych podręcznikach i książkach. Za praktyką podążają również pasja i niesłabnąca chęć do poszerzania wiedzy oraz dzielenia się nią z pacjentami. Dzięki temu użytkownicy otrzymują dostęp do ciekawych i angażujących materiałów edukacyjnych.