Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Kawa a nadciśnienie. Czy kawa rzeczywiście podnosi nadciśnienie?

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-10-05 12:35
Kawa a nadciśnienie

Kawa od wieków uważana jest za cudowny napój - działa pobudzająco, dzięki intensywnemu zapachowi wprowadza nas w stan odprężenia, a jej smak dla wielu z nas jest o poranku niezastąpiony. Kawa a nadciśnienie - czy można ją pić? Jak kawa wpływa na ciśnienie tętnicze? Czy jest ona dobra dla ludzi zmagających się z tą chorobą?

Działanie kofeiny zawartej w kawie

Znajdująca się zarówno w kawie jak i w herbacie, owocach guarany, nasionach kakaowca czy napojach energetycznych kofeina, ma udowodnione działanie prozdrowotne. Wykorzystuje się ją w wielu farmaceutykach. Wspomaga działanie przeciwbólowe leków wykorzystywanych w leczeniu migreny oraz astmy. Dzięki właściwościom pobudzającym stosuje się ją w preparatach wspomagających efektywne działanie organizmu.

Optymalna dawka kofeiny - substancji znajdującej się w kawie

Udowodniono, iż kofeina w dawce 200 mg posiada właściwości prozdrowotne. Ilość ta odpowiada:

  • 2 filiżankom kawy mielonej;
  • 3 filiżankom kawy rozpuszczalnej;
  • 4 porcjom espresso.

Duża zawartość kofeiny jest także charakterystyczna dla napojów typu coca-cola oraz herbaty. W butelce coca-coli o pojemności 0,33l i filiżance herbaty znajduje się ok 45 mg kofeiny. Znaleźć ją można również w preparatach dostępnych w aptekach, takich jak: Gym Food Kofeina 200 mg, Kofeina Forte 200mg Singularis Superior, Green-UP Tropikalny Napój energetyczny z kofeiną. Dostępność tych oraz wielu innych preparatów w aptekach w Twojej okolicy można sprawdzić na portalu KtoMaLek.pl.

Efekt pobudzający kawy

Już po niedługim czasie od spożycia kawy czujemy się pobudzeni. Najlepszy efekt otrzymujemy po około 30 minutach. Kofeina z łatwością przenika do mózgu. Praktycznie w całości jest wykorzystywana przez organizm, dlatego tylko ok 1% wydalany jest w formie nieprzetworzonej. Kofeina zapobiega zmęczeniu mięśni przez co zalecana jest przed długotrwałym wysiłkiem fizycznym. Sprawia, że poprawia się wydolność organizmu i możemy ćwiczyć dłużej, bez odczuwania negatywnych efektów długiego treningu. Organizm człowieka regularnie sięgającego po kawę, wytwarza swego rodzaju tolerancję na kofeinę, przez co z czasem działanie pobudzające jest nieco zmniejszone.

Kawa a układ sercowo-naczyniowy

Wśród społeczeństwa króluje niesłuszne przekonanie, że chorzy na nadciśnienie powinni całkowicie zrezygnować ze spożycia kawy. Istnieje szereg badań naukowych, obalających mit negatywnego działania kawy. Spożywanie kawy w umiarkowanych ilościach korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Chroni przed zawałem mięśnia sercowego, udarem mózgu czy arytmią. Wzrost ciśnienia notuje się u osób sporadycznie sięgających po kawę, jednak stosunkowo szybko, wraca ono do normy. Kawa nie jest zaliczana do czynników powodujących rozwój nadciśnienia.

Nie popijamy leków kawą!

Często wraz z poranną kawą sięgamy po leki, spożywane każdego dnia. Zdecydowanie zaleca się niestosowanie tej praktyki. Kawa wchodzi często w reakcje z farmaceutykami - może działać hamująco lub potęgować działanie leku. Zawarte w kawie garbniki ograniczają działanie wielu substancji. Jednym z nich jest żelazo - nie wchłania się wtedy prawidłowo. Poprzez obniżanie pH soku żołądkowego, blokuje działanie leków redukujących nadkwaśność.

Ogólne zalecenia przy walce z nadciśnieniem

Zdrowy styl życia rekomendowany jest każdej osobie. Będąc w grupie ryzyka lub chorując na nadciśnienie trzeba pamiętać o podstawowych zasadach:

  • należy systematycznie wykonywać aktywność fizyczną;
  • kontrolować masę ciała, aby nie doprowadzić do nadwagi lub otyłości (szczególnie brzusznej);
  • należy zrezygnować z palenia papierosów;
  • ograniczyć podaż soli do 5 g/dzień - odpowiada to jednej małej łyżeczce (pamiętajmy, że sól dodawana jest do większości powszechnie stosowanych produtków spożywczych m.im do pieczywa, wędlin, serów);
  • dieta powinna być bogata w warzywa, świeże owoce oraz pełnoziarniste produkty, należy zwiększyć spożycie ryb w diecie oraz częściej sięgać po niskotłuszczowe produkty nabiałowe.

W licznych badaniach naukowych nie stwierdzono negatywnego wpływu kawy na rozwój oraz leczenie nadciśnienia tętniczego. Najważniejszy jest umiar! Nie sama substancja, a jej ilość może wpłynąć negatywnie na zdrowie człowieka. Będąc smakoszami kawy, a jednocześnie zmagając się z nadciśnieniem, nie musimy całkowicie rezygnować z jej spożycia.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów