Zmieniające się wymagania pacjentów, skutecznie rewolucjonizują rynek zdrowia.
Niemalże powszechny dostęp do komputerów oraz urządzeń mobilnych sprawia, że pacjent ma głos! Potrafi definiować swoje oczekiwania i coraz częściej je egzekwować. Serwisy, portale społecznościowe i fora internetowe skupiają się na prezentowaniu nowoczesnych koncepcji leczenia. Ich głównym założeniem jest zwiększenie elastyczności usług medycznych, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Pacjenci stawiają na praktyczne rozwiązania, za którymi sukcesywnie podąża współczesna służba zdrowia.
PWC Polska wskazuje następujące zmiany w wymaganiach pacjentów:
Pacjenci chcą mieć dostęp do informacji
Pacjenci są coraz bardziej świadomi chorób i schorzeń, które ich dotykają. Internet i nowe technologie umożliwiają dostęp właśnie do takiej wiedzy, wcześnie dostępnej wyłącznie lekarzom specjalistom z danej dziedziny.
Pacjenci coraz częściej korzystają z przysługujących im świadczeń
W ramach abonamentów medycznych pacjenci zgłaszają się po poradę średnio 3,6 raza w ciągu roku, jest to ok. 20% więcej niż 2-3 lata temu. Fakt ten ma istotny wpływ na rentowność całego segmentu abonamentów i ubezpieczeń medycznych.
Pacjenci są otwarci na usługi telemedyczne
Ponad 60% pacjentów w Europie Środkowo - Wschodniej przyznaje, że jest zainteresowanych usługami telemedycznymi. Kluczowymi czynnikami są: szybka porada specjalisty oraz uniknięcie kolejek w publicznej służbie zdrowia.
Pacjenci coraz chętniej korzystają z telekonsultacji
Przede wszystkim ze względu na szybkość dostępu, łatwy proces rezerwacji wizyty, czy szeroki dostęp do specjalistów. Zmienia się także forma przeprowadzania telekonsultacji na rzecz m.in. wideo (wzrost z 10% do 25% wszystkich telekonsultacji w ciągu zaledwie jednego roku).
Koszt usługi przestał być czynnikiem decydującym
Istotnym elementem jest już nie jest tylko koszt, ale także zakres oferowanych usług, czas w jakim pacjent może dostać się do lekarza oraz wygoda i bliskość placówek ochrony zdrowia. Coraz częściej pacjenci rezerwują wizyty lekarskie przez telefon oraz internet, zamiast osobiście udawać się do kliniki, jak jeszcze parę lat temu.
Pacjenci regularnie poszukują nowego lekarza i analizują oferty30% posiadaczy abonamentów medycznych lub ubezpieczeń dokupuje dodatkowe usługi medyczne, ale tylko 35% z nich decyduje się skorzystać ze świadczeniodawcy, u którego ma wykupiony abonament lub ubezpieczenie.
Świadczeniobiorcy wyznaczają trendy, których siłą napędową są nowinki technologiczne. Świat medycyny i farmacji, podążając za wymaganiami pacjenta, będzie wykorzystywać coraz więcej e-rozwiązań zdrowotnych. Leczenie dzięki temu może być prostsze, szybsze, wygodniejsze.
Autor
Redakcja KtoMaLek.pl - Zespół redakcyjny KtoMaLek.pl tworzą doświadczeni farmaceuci, którzy specjalizują się w różnych obszarach tematyki zdrowotnej. Doświadczenie zdobyte w zawodzie oraz wiedza uzyskana podczas studiów farmaceutycznych, pozwalają na tworzenie merytorycznych treści zgodnych z EBM (and. Evidence-based Medicine), opartych na rzetelnych źródłach — aktualnych badaniach naukowych, branżowych podręcznikach i książkach. Za praktyką podążają również pasja i niesłabnąca chęć do poszerzania wiedzy oraz dzielenia się nią z pacjentami. Dzięki temu użytkownicy otrzymują dostęp do ciekawych i angażujących materiałów edukacyjnych.