Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Czy zmiana czasu jest zdrowa?

2017-10-27 13:18
zmiana czasu zegar i jesienne liście

Choć nie zawsze to odczuwamy, zmiana czasu na letni czy zimowy może mieć wpływ na nasze zdrowie. Obojętni na tę kwestię nie pozostali i politycy. Do sejmu wpłynął niedawno projekt ustawy, wnioskujący o zaprzestanie corocznych zmian czasu, a komisja administracji i spraw wewnętrznych jednogłośnie go poparła. Jeżeli zastanawiacie się, czy decyzja jest słuszna, wyjaśnimy, jak zmiana czasu oddziałuje na nasz organizm.

Zmiana czasu, a zdrowy organizm

Choć to tylko 60 minut, nasz organizm traktuje zmianę czasu jak zmianę strefy czasowej. W konsekwencji, zamiast cieszyć się dodatkową godziną snu, odczuwamy pogorszenie samopoczucia, brak apetytu, nadmierną senność, dezorientację, a nierzadko również problemy żołądkowe.

Ciężej przystosować nam się do tej zmiany latem, kiedy „odbiera” nam się jedną godzinę snu. Wówczas nie mamy prawdopodobnie żadnych problemów z zaśnięciem, lecz schody zaczynają się w momencie, kiedy chcemy wcześniej wstać.

Teoretycznie, aby przyzwyczaić się do takiej zmiany czasu, organizm potrzebuje jednego dnia. Wszystko zależy jednak od naszych indywidualnych predyspozycji. Jeżeli w noc zmiany czasu pójdziemy spać odrobinę wcześniej i prześpimy 7-8 godzin, rano nie powinniśmy mieć żadnych problemów ze wstawaniem. Gorzej, jeśli wcześniej nie dostarczaliśmy sobie odpowiedniej ilości snu, a przed pójściem do łóżka piliśmy kawę lub alkohol. Wtedy odczuwać możemy problemy z koncentracją i pamięcią, osłabienie i senność.

Jak dostosować organizm do zmiany czasu?

Aby nasz organizm zniósł tę zmianę bez większego uszczerbku na zdrowiu, warto pomóc mu przywyknąć do nowej sytuacji:

Odpowiednia dawka dziennego światła

Najważniejsza będzie w tym względzie odpowiednia dawka dziennego światła, które tłumi wydzielanie substancji, powodującej senność – melatoniny. W miarę możliwości na światło warto wystawiać się tuż po przebudzeniu i w ciągu dnia.

Higiena snu

Higiena snu to nic innego, jak stworzenie dogodnych warunków do upragnionego i tak potrzebnego wypoczynku. Jeżeli o nią zadbamy, łatwiej będzie nam zasnąć i uniknąć nocnych pobudek. Podstawą są: rezygnacja z kofeiny i alkoholu, ćwiczenia fizyczne kilka godzin przed snem i relaksujące czynności, które sprzyjają wyciszeniu (gorąca kąpiel, medytacja). Jeżeli czujemy taką potrzebę, przed pójściem spać na oczy nałożyć możemy opaskę, a do uszu włożyć zatyczki.

Naturalne środki nasenne

Zmiana czasu o jedną godzinę nie wymaga raczej stosowania silnych środków nasennych. Jeżeli zdarzy się jednak, że nie będziemy umieli zasnąć, skorzystać możemy z naturalnych suplementów i leków: Melatonina LEK-AM, Krople walerianowe, Olimp Forsen, Valerin Sen czy Dobry Sen Forte. Wypróbować możemy również napary z melisy lub szyszek chmielu. Znajdziecie je oczywiście na naszej stronie KtoMaLek.pl.

Czy zmiana czasu jest potrzebna?

Zmianę czasu wymyślił w XVIII wieku amerykański polityk Benjamin Franklin, który chciał, aby zimą życie toczyło się nieco inaczej – ludzie wcześniej wstawali, ale i wcześniej kładli się spać. Pomysł nie zyskał jednak aprobaty i zapomniano o nim aż do początku XX wieku. Wówczas zmianę czasu wprowadzili w swoim kraju Niemcy. W Polsce zagościła ona na dobre w 1977 roku. Wcześniej wprowadzano ją jedynie okresowo: między I a II wojną światową, podczas okupacji hitlerowskiej, a także po wojnie.

Zmiany czasu nie miały jednak nigdy podłoża naukowego, nie współgrały z astronomią ani naturą, od samego początku będąc jedynie wymysłem człowieka. Głównym argumentem za ich wprowadzeniem miało być oszczędzanie energii. Teoria ta została jednak obalona szeregiem badań, dzięki którym ustalono, że zmiana czasu nie wpływa na oszczędność energii, a wręcz przeciwnie – na jej większe zużycie. Zyskanie dodatkowej godziny światła słonecznego również jest tylko pozorne. Jeżeli pracujemy osiem godzin dziennie, i tak czeka nas ciemne popołudnie. Z dziennego światła nie skorzystamy także rano, bo ciemno jest również podczas naszej pobudki.

Czy potrzebujemy zmiany czasu? Choć psychicznie już się do niej przyzwyczailiśmy i w wyznaczoną sobotę skrupulatnie przestawiamy zegary, nasz organizm odczuwa tę zmianę na własny sposób. Dla niektórych jest ona zupełnie neutralna, inni muszą się do niej zaadaptować.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów