Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Dieta w wieku 20–40 lat

Redakcja KtoMaLek.pl 2020-05-27 12:15
Dieta w wieku 20–40 lat

Po zakończonym okresie dojrzewania dochodzi do spadku aktywności procesów anabolicznych, na rzecz procesów katabolicznych. Z tego powodu dobór odpowiedniej diety dla osób w wieku 20-40 lat jest niezwykle istotny. W jaki sposób ją skomponować?

Dlaczego dieta w wieku 20-40 lat jest istotna?

Okres między 20 a 40. rokiem życia wiąże się ze sporą ilością zmian zachodzących w organizmie. Możliwe, że do tej pory, w okresie dojrzewania, zachowywaliśmy zdrową, zbilansowaną dietę. Pomimo to, po 20. roku życia nasz organizm przechodzi na całkowicie inny tryb pracy. Dochodzi do zmian jego zapotrzebowania na składniki odżywcze. Co więcej, z powodu zahamowania wzrostu i spadku aktywności procesów anabolicznych, zmienia się również jego zapotrzebowanie energetyczne. 
Warto zaznaczyć, że prawidłowa dieta w tym okresie może nas uchronić przed takimi schorzeniami, jak np. osteoporoza, nadciśnienie tętnicze, czy też miażdżyca. Dodatkowo, stosowanie zdrowej diety pomiędzy 20-40. rokiem życia, połączonej z odpowiednią dawką aktywności fizycznej może spowolnić procesy starzenia się oraz wspomóc utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Dlaczego wiele osób nie przestrzega prawidłowej diety w wieku 20-40 lat?

Każdy z nas słyszał o tym, że powinien się zdrowo odżywiać - i to bez względu na to, czy ma 10, 20, czy też 50 lat. Może się wydawać, że zdrowe odżywianie na co dzień jest czymś prostym - pomimo to, większość osób nie stosuje się do jego zasad. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przyczyny naszego nieodpowiedniego odżywiania się. Zaliczamy do nich:

  • Szybkie tempo życia - okres od 20 do 40. roku życia to czas rozpoczęcia kariery zawodowej i pięcia się po jej szczeblach. Co więcej, dochodzi do tego chęć spędzania czasu z rodziną, znajomymi oraz oddawanie się swoim pasjom. Z tego powodu, aby móc oddawać się tym wszystkim aktywnościom, pozostawiamy mało czasu na jedzenie, a zwłaszcza przygotowanie posiłku, a to przyczynia się do sięgania po wszelkiego rodzaju dania na wynos, czy fast foody.
  • Kult piękna - problem ten dotyczy przeważnie młodych dziewcząt (ale nie tylko). Z powodu ciągłej nagonki mediów dotyczącej szczupłej sylwetki, młodzi ludzie sięgają po różnego rodzaju diety, w tym “diety cud”, polegające bardzo często na głodzeniu się. Takie nieregularne spożywanie posiłków sprawia, że cały delikatny mechanizm przemiany materii w naszym organizmie ulega rozregulowaniu. Dodatkowo, ciągłe stosowanie nieregularnej diety może doprowadzić do zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja czy też bulimia. 
  • Nieregularne posiłki - ostatnią główną przyczyną nieprawidłowej diety w wieku 20-40 lat jest spożywanie posiłków o nieregularnych porach. Z tytułu przebywania w pracy, na uczelni, czy też ćwiczeń posiłki często są pomijane, a następnie “nadrabiane” po powrocie do domu. Takie nieregularne spożywanie posiłków może skutkować zaburzeniem działania ośrodków sytości i głodu, w wyniku czego możemy odczuwać głód, mimo tego, że organizm nie potrzebuje w tym momencie posiłku.

Co możemy zmienić w swojej diecie w wieku 20-40 lat?

Chcąc stosować się do zasad prawidłowego odżywiania i prowadzić zdrowy tryb życia powinniśmy zadbać o:

  • Podaż odpowiednich składników odżywczych. Komponując dietę zwróćmy uwagę, aby dostarczała ona odpowiednią porcję mako- i mikroelementów. Szczególnie ważne jest zadbanie o podaż wapnia, który wraz z witaminą D jest niezwykle istotny do osiągnięcia i utrzymania prawidłowej budowy kości, a przy tym zmniejsza ryzyko osteoporozy w przyszłości; magnezu, żelaza czy kwasu foliowego przez kobiety. Jeśli pomimo odpowiedniej diety zmagamy się z niedoborami tych pierwiastków, możemy dodatkowo sięgać po suplementy diety z wapniem, np. Wapń MyVita, Solgar Wapń Chelat Aminokwasowy, Calcium 500D, Calcium Pliva, magnezem: Magne B6, Magleq B6 Max, Magnezin, Magnez Uppharma, kwasem foliowym (Kwas foliowy Vita, Kwas foliowy VitaDiet, Folik) czy żelazem (preparaty Chellaflex żelazo, Żelazo Apteo, Zdrovit Żelazo). Pamiętajmy, że każdą suplementację najlepiej skonsultować z lekarzem.
  • Wyćwiczenie odpowiedniej reakcji na stres - prowadząc aktywny tryb życia często jesteśmy narażani na wszelkiego rodzaju stres. Może on powodować zaburzenia żywienia - począwszy od braku apetytu, a na podjadaniu i rozpieszczaniu się niezdrowymi przekąskami skończywszy. Warto w celu zachowania odpowiedniej diety wyrobić sobie nawyk reakcji na stres, przykładowo poprzez słuchanie muzyki lub relaksujące ćwiczenia fizyczne.

Dostępność wszystkich wymienionych preparatów w aptekach w Twojej okolicy możesz sprawdzić bez wychodzenia z domu, na portalu KtoMaLek.pl.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów