Dane za I półrocze 2025: rosną ceny leków, kupujemy ich więcej
- Publikacja:
- dzisiaj 09:48
- Aktualizacja:
- dzisiaj 10:30
Z danych PEX wynika, że w I kwartale br. Polacy wydali na leki w aptekach 14,7 mld zł, czyli o 11,4% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Za taki skok odpowiedzialne są rosnące ceny: kupiliśmy 450 mld opakowań leków, czyli o 3,5% więcej niż rok temu, ale ceny poszły w górę o średnio o 7,6%.

Wydajemy coraz więcej na leki bez recepty
Największy udział we wzroście wartości rynku mają leki na recepty pełnopłatne, czyli takie, które nie są objęte refundacją. W tym segmencie odnotowano wzrost wartości sprzedaży aż o 15,6% przy wzroście ilościowym sprzedaży o 5%. Spory udział we wzroście miały również produkty bez recepty – segment OTC urósł wartościowo o 11,5%, a ilościowo o 2,5%. Oznacza to, że pacjenci kupują więcej i są skłonni wydawać więcej na zdrowie, nawet bez konsultacji lekarskiej. Trzeba zaznaczyć, że powyższe statystyki obejmują tylko leki kupowane w aptekach. A wiele z nich – jak środki przeciwbólowe albo suplementy diety – sprzedawanych jest w marketach, drogeriach albo kanałami internetowymi.
Nieco niższe, ale nadal znaczące wzrosty odnotowano w segmencie leków refundowanych (9,4% wartościowo i 2,2% ilościowo), wyrobów medycznych (7,5% i 5,5%), suplementów diety oraz kosmetyków aptecznych – oba segmenty z identyczną dynamiką: 6,8% wartościowo i 4,4% ilościowo. Te ostatnie cieszą się niezmiennie dużą popularnością.
Wśród leków na receptę szczególnie ogromny wzrost zanotowały preparaty stosowane w leczeniu otyłości i cukrzycy. W grupie produktów bez recepty, liderem jest kategoria leków stosowanych w przeziębieniach i infekcjach sezonowych. Nic dziwnego, bo w sezonie grypowym 2024/2025 odnotowano bardzo dużą liczbę zachorowań – na grypę zachorowało ponad 2 mln osób (dane Głównego Inspektoratu Sanitarnego). Aż 25 000 osób wymagało hospitalizacji, a 1000 – głównie w wieku 60+, zmarło.
Coraz mniej aptek
Na koniec kwietnia 2025 roku w Polsce działało 12 344 aptek i punktów aptecznych – o 200 mniej niż rok wcześniej. Trend spadkowy obserwowany trwa od kilku lat, ale w ostatnich latach przybrał na sile. Oczywiście w tym samym czasie otwierają się nowe apteki, ale bilans pozostaje ujemny. Powodem jest trudna sytuacja finansowa małych aptekach, która według szacunków dotyczy już co piątek apteki.
Według prognoz PEX cały rok 2025, statystyczna apteka osiągnie sprzedaż na poziomie 4,9 mln zł (w cenach detalicznych), co oznacza wzrost o 9,1% względem 2024 roku. W tym:
- 2,8 mln zł przypadać będzie na leki na receptę (w tym po równo: 1,4 mln zł na refun-dowane i pełnopłatne),
- 2,1 mln zł na produkty dostępne bez recepty.
Statystyczna apteka sprzeda w 2025 roku 158 tys. opakowań leków, w tym:
- 89 tys. to produkty OTC (wzrost o 3,2%),
- 38 tys. – leki refundowane (wzrost o 9,5%),
- 31 tys. – pełnopłatne leki na receptę (wzrost o 9,8%).
Średnia apteka obsłuży tym samym ok. 4,8 tys. pacjentów miesięcznie.
Ceny leków szybko rosną
Ceny leków, także tych refundowanych, rosną i będą dalej rosły. Nie jest to wyłącznie efekt podnoszenia cen przez producentów, ale także wprowadzania na rynek nowych produktów, które z reguły są droższe od tych istniejących. Zasada ta szczególnie widoczna jest w kategoriach OTC, suplementów diety oraz wyrobów medycznych. Trzeba też podkreślić, że marża apteczna przy sprzedaży leków refundowanych pozostaje bardzo niska i wynosi ok. 0,6% ceny. Dla produktów OTC wynosi 12,9%, a dla leków na receptę pełnopłatnych – 4,5%.
Rok 2025 upłynie pod znakiem rosnących cen leków, rosnącego popytu na leki OTC oraz spadającej liczby aptek. Jednak pacjenci nie pozostają bezbronni. Kupując leki, warto zapytać farmaceutę o tańsze zamienniki, planować zakupy leków sezonowych z wyprzedzeniem oraz korzystać z portalu KtoMaLek.pl, zamawiając potrzebne leki z opcją odbioru, bez ponoszenia kosztów wysyłki. W ten sposób wspieramy także lokalne apteki.
Autor
Artur Olesch - Dziennikarz, Redaktor Naczelny Czasopisma OSOZ Polska, od lat związany z KAMSOFT S.A., entuzjasta transformacji cyfrowej w ochronie zdrowia. Autor kilku tysięcy artykułów o tematyce e-zdrowia i innowacji w medycynie, w tym setek wywiadów z ekspertami branżowymi. Laureat nagrody Lider Roku w Ochronie Zdrowia w kategorii Media i PR.