Kupujemy „tylko” ok. 20% leków więcej niż 28 lat temu
- Publikacja:
- dzisiaj 08:31
- Aktualizacja:
- dzisiaj 08:37
Powszechna opinia, że konsumpcja leków błyskawicznie rośnie i stajemy się „lekomanami”, nie znajduje potwierdzenia w liczbach. Prawdą jest, że kupujemy więcej leków niż w latach 90-tych, ale raczej dlatego, że częściej chorujemy i pojawiają się nowe terapie.

Przyglądając się z bliska danym z rynku farmaceutycznego od 1997 roku do 2024 roku, można zauważyć kilka ciekawych trendów. Pierwszy z nich: na leki wydajemy dzisiaj prawie 7-krotnie więcej niż trzy dekady więcej. W 1997 roku wartość sprzedaży leków w aptekach wyniosła 8,4 mld zł, a obecnie to już 60 mld zł.

Ale w tym okresie rosła też inflacja, czyli malała wartość pieniądza w czasie. Jeśli uwzględnimy inflację, to nominalnie wartość sprzedały wzrosła już tylko 2,3-krotnie do poziomu 19,7 mld zł (dzisiaj warte 60 mld zł). To nadal sporo, ale jeszcze oprócz inflacji trzeba wziąć pod uwagę kolejne elementy. W 2012 roku w życie weszła nowa ustawa refundacyjna, wprowadzając sztywne ceny i marże dla leków refundowanych oraz ustalając ich maksymalną marżę na poziomie 5% urzędowej ceny zbytu. I właśnie dlatego 2012 rok był jedynym w historii trzech dekad, kiedy wartość sprzedaży leków zmalała.
Mimo to, ponad 2-krotny wzrost wartości sprzedaży nie ma pokrycia we wzroście ilości oscylującym wokół 20-30%. Skąd się on bierze? Przede wszystkim ze wzrostu cen leków. W mniejszym stopniu tych obecnych na rynku od dłuższego czasu, a w większym przez nowe marki produktów, które z reguły są droższe (tzw. nowe wprowadzenia). Producenci ostrożnie podnoszą ceny znanych i lubianych leków, bojąc się utraty pozycji na rynku.
Dziś Polacy kupują ooło 150-180 mln opakowań miesięcznie, najwięcej jesienią i zimą. Wzrost rynku farmaceutycznego jest tendencją naturalną, bo pojawiają się nowe leki, dzięki którym leczymy nieuleczalne kilka lat temu choroby. Z drugiej strony, coraz częściej chorujemy np. na alergie, nowotwory czy choroby psychiczne. Wśród przyczyn jest m.in. starzejące się społeczeństwo oraz czynniki środowiskowe jak np. rosnące obciążenie stresem. Sprzedaż leków będzie nadal rosła. I to mimo że jest nas coraz mniej: w analizowanym okresie lat 1997-2024 liczba mieszkańców Polski spadła o 1 mln.
Autor
Artur Olesch - Dziennikarz, Redaktor Naczelny Czasopisma OSOZ Polska, od lat związany z KAMSOFT S.A., entuzjasta transformacji cyfrowej w ochronie zdrowia. Autor kilku tysięcy artykułów o tematyce e-zdrowia i innowacji w medycynie, w tym setek wywiadów z ekspertami branżowymi. Laureat nagrody Lider Roku w Ochronie Zdrowia w kategorii Media i PR.





