Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Cynk i selen na włosy. Dlaczego warto o nich pamiętać w codziennej diecie.

Artykuł sponsorowany

Redakcja K. 2020-11-16 10:38
selen cynk

Żeby Twoje włosy były gęste, mocne i nie wypadały, musisz je odpowiednio pielęgnować. Niestety nadal wiele kobiet za pielęgnację uznaje tylko tę zewnętrzną – odpowiednie szampony, odżywki, wcierki itd. A trzeba wiedzieć, że być może ważniejsza jest pielęgnacja od wewnątrz – czyli to co dostarczasz do organizmu, a co ma wpływ na wygląd włosów.

Istnieje cały szereg ważnych dla wyglądu witamin i minerałów. Dziś przyjrzymy się dokładniej 2 pierwiastkom. Chodzi o cynk i selen na włosy. Oba mają dla nich szczególne znaczenie.

Cynk na włosy

Jeśli chcesz, żeby Twoje włosy rosły zdrowo, cynk na pewno będzie pomocny. Bierze on udział w procesach podziału komórek (czyli procesach, które są niezbędne do wzrostu włosów). Podstawowym budulcem włosów jest keratyna, a cynk jest wykorzystywany przy jej tworzeniu. Ma również wpływ na funkcjonowanie gruczołów łojowych. Niedobór tego pierwiastka osłabia włosy i przyczynia się do ich większego wypadania. Specjaliści twierdzą, że dzieje się tak dlatego, że dochodzi do zmiany struktury białkowej mieszków włosowych, która prowadzi do osłabienia ich integralności. To sprawia, że nowo rosnące włosy wypadają szybciej niż normalnie. Szybsza utrata włosów to zatem jeden z symptomów niedoboru cynku. Dlatego warto pamiętać o nim w codziennej diecie.

...i nie tylko

Cynk oczywiście działa nie tylko na włosy. To jeden z najważniejszych pierwiastków, który pomaga organizmowi prawidłowo funkcjonować. Jest obecny w każdej komórce i przyczynia się do poprawnego działania ponad 200 różnych enzymów. W dzisiejszych czasach wiele słyszy się o jego wpływie na układ odpornościowy. Cynk wspomaga jego pracę, a mówi się o nim, że jest to minerał, który naprawdę może pomóc dojść szybciej do siebie w przypadku przeziębienia. Na co cynk ma jeszcze wpływ? Np. na pamięć, funkcje poznawcze i... męską płodność.

Co zawiera cynk?

Ponieważ sam organizm nie jest w stanie wytworzyć cynku, trzeba go oczywiście dostarczać w codziennej diecie. Cynk jest lepiej przyswajany z mięsa niż z roślin. W tych drugich przypadkach wchłanianie utrudniają fityniany. Dużo cynku zawierają ostrygi, mięso (wołowina, wieprzowina, drób, ryby). Cynk znajdziesz też w roślinach strączkowych jak fasola czy soczewica. Jest obecny w jajkach i grzybach. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na cynk wynosi 10 mg.

Selen na włosy...

Kolejny ważny pierwiastek to selen. To bardzo dobry antyoksydant. Likwidując wolne rodniki, selen pozwala na niezakłócony, zdrowy wzrost włosów. Ma także pośrednie działanie antyoksydacyjne – aktywuje enzymy ważne dla pracy innych przeciwutleniaczy, np. witaminy C. Dość dużo selenu skoncentrowane jest w tarczycy. Ten pierwiastek reguluje produkcję i działanie hormonów tego organu. Odgrywają one dużą rolę w kontroli procesu wzrostu włosów. Ponadto selen bierze udział w produkcji glutationu, głównego ludzkiego antyoksydantu, który we wnętrzu tarczycy chroni jej komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Badania pokazały również, że ten minerał jest potrzebny nowo powstającym włosom – pobierają go one w trakcie wzrostu.

...i nie tylko

Na co selen jeszcze ma wpływ? Wspomnieliśmy o wpływie tarczycy na wzrost włosów, ale pewnie wiesz, że hormony tarczycy są niezbędne również dla innych funkcji organizmu. Przyczyniają się choćby do przemian metabolicznych czy rozwoju. Selen działa ochronnie na serce, wspomaga funkcje poznawcze, wspiera działanie systemu odpornościowego. Utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie enzymów. Niedobór selenu sprawia, że łatwiej się męczysz, masz problem z koncentracją.

Co zawiera selen?

Selen znajduje się w orzechach brazylijskich, innych orzechach, czosnku, wołowinie, wątróbce, tuńczyku, jajkach, fasoli, szpinaku. Co ciekawe poziom zawartości selenu w produktach roślinnych zależy od tego ile selenu zawierała gleba, w której te rośliny rosły. Dziennie zapotrzebowanie na selen wynosi raptem 55 mikrogramów. Nie jest to dużo i generalnie dość rzadko dochodzi do przypadków niedoboru selenu.

Jeśli nie chcesz martwić się zbyt niskim poziomem obu tych pierwiastków to, oprócz wspomnianej wyżej diety, pamiętaj, aby unikać nadużywania alkoholu, palenia papierosów i stosowania pigułek antykoncepcyjnych. Pamiętaj również, że nadmiar jest tak samo niewskazany jak niedobór.

Selen i cynk w tabletkach, kapsułkach itd.

Na rynku znajdziesz selen i cynk w tabletkach, kapsułkach i innych postaciach suplementów diety. Oba te ważne pierwiastki znajdziesz w produktach Hair Care Panda: smacznych żelkach Hair Care Panda Vegan Gummies czy preparacie z kolagenem morskim Hair Care Panda Collagen Twist.


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów