Lokalizacja apteki – ktomalek

1. Wskaż,
gdzie jesteś

Wyszukiwanie leków online - ktomlek

2. Znajdź
potrzebny lek

Rezerwacja leków online - ktomalek

3. Zarezerwuj
on‑line

Odbiór leków w aptece - ktomalek

4. Odbierz
w aptece

Znajdź i zarezerwuj lek w najbliższej aptece!

Znajdź teraz najbliższe apteki

Skurcz mięśni - nieprzyjemny objaw niedoboru magnezu w organizmie

Artykuł sponsorowany

Redakcja K. 2019-08-09 14:29
aktywność fizyczna

W dzisiejszych czasach regularna aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Pozwala nam nie tylko utrzymać nasz organizm w dobrej kondycji, ale również zadbać o prawidłową masę ciała i pomóc obniżyć towarzyszący nam w życiu codziennym wysoki poziom stresu. Jednakże osoby regularnie trenujące często narażone są na utratę elektrolitów i odwodnienie, co może prowadzić do nieprzyjemnych skutków zdrowotnych. Doskonałym przykładem jest tu ucieczka jonów magnezu z organizmu, co powoduje nieprzyjemny i bardzo bolesny skurcz mięśni. Jak temu zaradzić?

Objawy braku magnezu

Magnez to jeden z najcenniejszych pierwiastków w naszym organizmie, często nazywany przez lekarzy i naukowców tzw. pierwiastkiem życia. Bierze on bowiem udział w kluczowych procesach zapewniających nam prawidłowe funkcjonowanie. Wśród najważniejszych zadań magnezu należy wymienić:

 

  • Wspieranie prawidłowej pracy serca i zmniejszanie ryzyka nadciśnienia tętniczego;
  • Wzmacnianie naszego układu odpornościowego;
  • Udział w procesie trawienia i przemianie tłuszczów, białek i węglowodanów, co zapewnia dostawę odpowiedniej ilości energii do wszystkich organów;
  • Pozytywny wpływ na neurony, poprawienie koncentracji i procesów pamięci;
  • Udział w prawidłowej pracy mięśni, zmniejszając ból i dyskomfort wywołany przez skurcz mięśni, w tym również mięśni gładkich np. u kobiet w trakcie menstruacji;
  • Udział w przebudowie szkieletu kostnego;
  • Działanie ochronne przed cukrzycą, astmą i wytrącaniem się kamieni nerkowych.

Jak widać, rola magnezu w naszym organizmie jest naprawdę kluczowa dla dobrego samopoczucia. Na prawidłowe jego stężenie w naszym organizmie negatywny wpływ ma jednak wiele czynników takich jak intensywny styl życia, uboga i mało różnorodna dieta, używki czy wzmożona aktywność fizyczna.

W przypadku problemu jakim jest niedobór magnezu, objawy pojawiają się najczęściej przede wszystkim u osób wykonujących ciężkie prace fizyczne lub intensywnie trenujących, takich jak np. sportowcy. W grupie zwiększonego ryzyka jeżeli chodzi o brak magnezu są także naukowcy, studenci oraz uczniowie, czyli wszyscy ci, którzy intensywnie pracują umysłowo, a także osoby narażone na silny, długotrwały stres w życiu prywatnym lub zawodowym. Także kobiety stosujące restrykcyjne diety lub będące akurat w okresie okołomenopauzalnym lub w ciąży (kiedy to zachodzą gwałtowne zmiany hormonalne w ich organizmie) powinny obserwować swoje ciało pod kątem niedoboru magnezu.

Jeżeli chodzi o brak magnezu, objawy zależą tak naprawdę od poziomu niedoboru. W początkowym stadium zazwyczaj obserwujemy:

  • n​awracające bóle głowy;
  • spadek odporności;
  • drżenie powiek i rąk;
  • problemy  ze snem;
  • kruchość włosów i paznokci;
  • stale towarzyszące uczucie przemęczenia;
  • rozdrażnienie;
  • trudności z koncentracją;
  • mimowolny skurcz mięśni nóg.

Jak widać objawy są mało specyficzne, dlatego przez wiele osób są bagatelizowane. To błąd, ponieważ w przypadku niezwykłego pierwiastka jakim jest magnez, niedobór o charakterze przewlekłym prowadzić może do:

  • migren;
  • nerwobóli;
  • stanów depresyjnych;
  • rozchwiania emocjonalnego i agresji;
  • bezsenności;
  • próchnicy;
  • kołatania serca;
  • wzmożonej łamliwości kości.

Skurcze mięśni

Jednym z najbardziej alarmujących i nieprzyjemnych skutków jeśli chodzi o brak magnezu jest bolesny skurcz mięśni, a właściwie kurcz czyli nagłe, mimowolne skrócenie się mięśnia. Magnez, razem z wapniem i potasem wpływa bowiem na prawidłowe napięcie zarówno mięśni szkieletowych jak i mięśni gładkich, budujących kluczowe organy wewnętrzne. Skurcz mięśni nóg, w tym przede wszystkim łydek lub ud wynika najczęściej z zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej spowodowanych niewłaściwą dietą, intensywnym uprawianiem sportu lub odwodnieniem np. w wyniku stosowania środków moczopędnych. Jest to objaw nagły i wyjątkowo bolesny, co więcej taki skurcz mięśni jest zwykle trudny do rozmasowania i może trwać nawet kilka minut.

Wysiłek fizyczny a niedobory magnezu

Wiele osób zadaje sobie pytanie, w jaki sposób wysiłek fizyczny, mający przecież pozytywnie wpływać na nasz organizm, wywołuje niedobór magnezu. Objawy związane są w tym wypadku przede wszystkim z przepracowaniem mięśni w trakcie intensywnego treningu (podczas ich pracy zużywane są spore zasoby magnezu), a także silnym poceniem się. Pot, który ma chłodzić rozgrzane ciało stanowi specyficzną mieszaninę wody i podstawowych elektrolitów, w tym dużej mierze potasu i magnezu. Jeżeli pocąc się nie zadbamy o odpowiednie uzupełnienie poziomu wody i elektrolitów w organizmie, możemy doprowadzić do zaburzenia prawidłowej koordynacji mięśniowej i skurczy. Obok skurczy mięśni kończyn dolnych (przede wszystkim łydek i podudzia), częstym objawem niedoboru magnezu jest także drżenie powiek, również wywołane przez mimowolny skurcz mięśni. Warto również zapamiętać, że w przypadku sportowców niedobór magnezu nie tylko będzie prowadził do bolesnych skurczy, ale także do osłabienia siły mięśniowej.​

Jak sobie poradzić z niedoborem magnezu?

Mając na uwadze niekorzystne skutki jakie w naszym organizmie wywołuje brak magnezu, u osób z grupy podwyższonego ryzyka suplementację tego pierwiastka można wdrożyć bez względu na to czy występują objawy jego niedoboru czy też nie. U pozostałych osób już w momencie kiedy zauważamy u siebie pierwsze objawy niedoboru magnezu powinniśmy zacząć dostarczać organizmowi dodatkowe dawki tego pierwiastka.

Oczywiście najlepszym źródłem magnezu jest odpowiednio zbilansowana dieta, bogata m.in. w takie produkty jak:

  • żółte sery;
  • orzechy, migdały, pestki dyni;
  • produkty pełnoziarniste i ciemne pieczywo;
  • kakao i gorzka czekolada;
  • warzywa strączkowe;
  • wysoko zmineralizowana woda;
  • Niestety, w dzisiejszych czasach wiele osób ma problem z zachowaniem zdrowej, zbilansowanej diety, obróbka termiczna i spożywanie soków owocowych i alkoholu dodatkowo obniża przyswajalność magnezu z pożywienia.

Z tego względu zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest dodatkowa suplementacja preparatami dostępnymi w aptekach. Na rynku farmaceutycznym dostępne są preparaty magnezowe zarówno o statusie suplementu diety jak i leku. Jeżeli obserwujemy u siebie objawy niedoboru magnezu, warto wybierać leki ponieważ podlegają one dużo bardziej restrykcyjnym badaniom i wymaganiom, a ponadto są lepiej przyswajalne i zawierają wyższe dawki tego pierwiastka. Jeżeli chodzi o magnez na skurcze, zwykle polecane są preparaty zawierające magnezowe sole mleczanu, asparaginianu i cytrynianu, dodatkowo uzupełnione o witaminę B6.

Suplementy diety, zawierające jednorazowe mniejsze dawki magnezu, polecane są z kolei osobom, którym zależy na działaniu profilaktycznym. Preparaty takie pozwalają jedynie uzupełnić dzienne zapotrzebowanie na magnez, zapobiegając negatywnym skutkom jakie wywołuje brak magnezu w diecie w wystarczających ilościach.

Stosując preparaty zawierające magnez, bez względu na to czy jest to lek czy suplementy, powinniśmy pamiętać o tym, że efekty pojawią się dopiero po dłuższym czasie systematycznego zażywania, zwłaszcza jeśli niedobór magnezu w naszym organizmie był znaczący. Ze względu na fakt, iż magnez bierze udział w wielu procesach metabolicznych, stosowanie go zgodnie z instrukcją nie powinno prowadzić do przedawkowania. Wyjątek stanowią osoby, które cierpią na niewydolność nerek lub zaburzenia metabolizmu tego pierwiastka. W ich przypadku zaleca się na początku suplementacji ostrożność. Jeżeli zauważone zostaną takie objawy jak zawroty głowy czy nagłe spadki ciśnienia powinna ona zostać natychmiast przerwana.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • https://ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20677-689%20art%2011.pdf
  • http://www.czytelniamedyczna.pl/706,znaczenie-magnezu-w-praktyce-lekarskiej-czesc-i-przyczyny-i-objawy-zaburzen-gosp.html
  • https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/view/38318/26939
  • https://wylecz.to/na-nerwy-i-stres/jaki-magnez-wybrac/
     

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów